#lekkersociaal #37: Onverwachte wendingen bij WhatsApp, Instagram, Twitter en YouTube

Creatief digitaal bureau Blauw Gras praat je bij! Deze week over gestolen Snapchat features, verzoening op Instagram en veel meer!

WhatsApp is de derde die ervandoor gaat met een idee van Snapchat

Snapchat wordt als een kip kaal geplukt van alle originele features die het platform zo anders maakten dan andere social media. We hadden het een aantal weken geleden al over copycats met Instagram Stories en Facebook dat bezig is met de MSQRD Selfie Lenses mét filterfunctie. Dan hebben we alles wel gehad toch? Nee, want WhatsApp steelt de laatste feature die nog over is. De kip is inmiddels wel kaal. 

In de nieuwe versie van kun je plaatjes en foto’s bewerken met tekeningen, tekst, en stickers. Wij hebben de nieuwe functie zelf eens even goed bekeken en zien bijna geen verschillen. Eigenlijk zijn alle creatieve opties die je kan kiezen hetzelfde als bij Snapchat.

Wel heeft WhatsApp de keuze van stickers uitgebreid en is het menu dat je gebruikt om een kleur voor de tekst te kiezen wat minimalistischer en makkelijker.

De nieuwe Snapchat-like functies zijn alleen nog maar verkrijgbaar in de bèta-versie van Android WhatsApp. Het is dus nog even afwachten wanneer het wordt toegepast in de reguliere variant. Benieuwd hoe het werkt? Via kan je tester worden!

En nu is het klaar!

Soms is de gezelligheid ver te zoeken op sociale media. Zo hebben we op Instagram mee kunnen genieten van de tussen Selena Gomez en Justin Bieber die uiteindelijk eindigde, tot verdriet van vele fans, in de opheffing van Biebs account. Ook het slang icoontje dat onder Taylor Swift’s posts werd gezet door toedoen van Calvin Harris, Katy Perry en Kanye West fans is niet onopgemerkt gebleven. Nadat Calvin Harris haar in een ruzie sneaky noemde, ontstond de trend onder zijn en andere fans die niet cray cray zijn voor Tay Tay. Dit soort pesterijtjes wil Instagram vermijden. Dus gaan ze daar een stokje voor steken!

In de van Instagram is het mogelijk om bepaalde woorden te blokkeren. Weg alle haatdragende reacties! Kevin Systroom, oprichter en baas van Instagram, wil dat het platform een veilige plek is waar je jezelf kan uiten. Eerst was er al de optie om accounts van haters te blokkeren en deze functie is de volgende stap om bij het doel te komen.

Woorden blokkeren gaat heel makkelijk. Je kan standaard ongepaste reacties die door Instagram worden gefilterd laten verwijderen maar ook zelf woorden toevoegen die je liever niet ziet langskomen. Ga op je eigen Instagram account naar ‘Opties’, selecteer daar ‘Reacties’ en zet ‘Ongepaste reacties verbergen’ aan. Andere woorden die je het liefst niet ziet als je je reacties aan het bekijken bent, kun je verwijderen door ze toe te voegen aan ‘Aangepaste trefwoorden’ binnen hetzelfde menu. Easy. 

Nooit meer passen en meten

Een foto van je goede doelen instelling, een filmpje van een inspirerende TED talk of een GIFje over een politieke fail. Wanneer je iets tegenkomt dat je met de wereld wil delen, grijp je je telefoon en open je Twitter. Je plakt het filmpje, de afbeelding of het gifje in de tweet en ziet dan dat je niet genoeg ruimte meer hebt om er ook nog uitleg bij te geven. Was toch handig geweest als je iets meer karakters had. Vanaf maandag 19 september is dit mogelijk! Vanaf dan wordt een aantal dingen die normaal karakters kosten niet meer meegerekend. Er blijven dus echt over om je verhaal kwijt te kunnen.

Alle karakters die nodig zijn om foto’s, video’s en GIFjes te tweeten, worden niet meer meegerekend in het karakterlimiet van 140. Hetzelfde geldt voor quoted tweets en gebruikersnamen die verderop in een tweet staan. Je krijgt dus echt alle ruimte om je verhaal te doen en daar een visueel beeld aan toe te voegen.

Wij vragen ons af wat dit voor gevolgen kan hebben voor Twitter. We zijn het allemaal gaan gebruiken zodat we juist niet complete boekdelen hoefden te lezen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat Twitter z&;n charme en vooral kracht verliest door deze ontwikkeling.

Community-tab op YouTube kanalen

Vanaf nu kunnen YouTubers, buiten het posten van video’s, ook op een andere manier communiceren met hun volgers; namelijk met . Met deze nieuwe feature krijg je als YouTube gebruiker een eigen tijdlijn waarop je tussen filmpjes door content kan delen. Je volgers kunnen hier vervolgens ook op reageren en meldingen binnen krijgen van nieuwe posts.

Veel YouTubers gebruiken andere kanalen, als Facebook en Twitter, om buiten de filmpjes die ze plaatsen te communiceren met fans. Op dit gebied kan YouTube zeker nog groeien. En dat is precies wat ze proberen met ‘Community’. Voor ons ook lekker makkelijk, hoef je niet van tabblad naar tabblad en van telefoon naar computer te switchen om op de hoogte te blijven van tussentijdse ontwikkelingen van onze favoriete YouTubers.

Voor nu zit YouTube Community in een testfase maar het is wel al bij een aantal kanalen te zien. YouTube zegt in de komende maanden meer kanalen toegang te geven tot de Community feauture, maar een officiële releasedatum is nog niet bekend. Kijkje nemen bij een kanaal dat YouTube Community gebruikt? Check ‘t

Je bent weer helemaal bij met de nieuwtjes uit de social media wereld. Je kan nu nog ruzie maken op Instagram en afkortingen gebruiken om binnen de 140 karakters te blijven op Twitter, maar voor de komende dagen raden wij je aan om nog lekker van het weer te genieten.

Deze bijdrage is geschreven door . Wij zijn een creatief digitaal bureau met een voorliefde voor social media. In onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ creëren wij creatieve concepten, relevante content, digitale activaties en impactvolle (media)campagnes.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie