#lekkersociaal 4, over gifjes in je Stories en de ontwikkeling van het noodlijdende Snapchat

Contentmarketing bureau Blauw Gras praat je bij! Deze week over het zakelijke Whatsapp en het doorzettingsvermogen van Mark Zuckerberg.

De leukste update van het jaar

Gifjes in je Instastories! Hoe is dat opeens mogelijk? Simpel, Instagram is een samenwerking aangegaan met Giphy.com. Hierdoor hebben Instagramgebruikers de keuze uit honderdduizenden verschillende gifjes die zij in hun foto of video kunnen plaatsen. Moeite met kiezen uit al die gifjes? No worries, om het je gemakkelijk te maken toont Instagram de populairste gifs in een mooi overzicht. Dus of je nou een ronddraaiende hamburger of huppelende kangoeroe wilt plaatsen, je vindt ze in een paar klikken!

Facebook verleent voorrang

Aan wie? Aan pagina’s die door gebruikers als betrouwbaar worden beschouwd! Wanneer je als betrouwbaar te boek staat, wordt je ranking hoger en krijg je automatisch voorrang in de newsfeed. Tegelijkertijd krijgen publicaties die niet hoog scoren, en dus een lage beoordeling krijgen, een lagere ranking waardoor ze minder zichtbaar zullen zijn. Deze 'betrouwbaarheid' wordt bepaald door de community: Facebook heeft deze data door middel van een grootschalig onderzoek gegenereerd. Het mes snijdt aan twee kanten. Deze ontwikkeling kunnen we wel weer in het hokje ‘strijd tegen fake-news’ plaatsen, ga zo door Mark!

Whatsapp wordt nu wel heel zakelijk.

Het is officieel; Whatsapp Business is in verschillende landen gelanceerd. Nog niet in Nederland maar de wereldwijde uitrol zit er zeker aan te komen. De toegevoegde waarde voor bedrijven? Nou, dat je toegang krijgt tot een ‘Facebook-vergelijkbare-omgeving’ voor Whatsapp. Daarnaast krijg je de mogelijkheid tot het creëren van bedrijfsprofielen en kan je handige tools inzetten om het contact met je klanten nog makkelijker te laten verlopen. Door bedrijven te laten betalen voor deze extra mogelijkheden probeert Whatsapp enerzijds meer inkomsten te generen en anderzijds het platform voor de ‘normale’ gebruiker gratis te houden.

 

 

Facebook blijft doorzetten met haar Stories

Stories plaatsen op Facebook, wie doet dat? Veel mensen vinden het overbodig omdat zo’n 300 miljoen mensen Snapchat-achtige platformen gebruiken voor dit soort content. Maar meneer Zuckerberg is ervan overtuigd dat het wél een groot succes kan worden, dus ondanks alle kritiek en de trage start, komt Facebook weer met wat nieuws. Er wordt getest met de mogelijkheid om Stories te maken en te plaatsen vanaf een desktop. Daarnaast zijn de verhalen straks niet meer aan de zijkant zichtbaar, maar bovenaan je pagina! Geen idee of dit zal bijdragen aan nieuw succes, we volgen de ontwikkelingen aandachtig!

Snapchat kleurt buiten de lijntjes

Dat Snapchat het zwaar heeft, is bijna geen nieuws meer. Nieuwe gebruikers aantrekken is haast onmogelijk, dus zet Snapchat nu alles op alles om haar huidige gebruikers te behouden. Daarom komt Snapchat weer met wat nieuws; het delen van Snapchat-content op andere platformen dan Snapchat. Huh, wat? Ja, het klinkt gek maar zo gek is het niet; je kan nu openbare verhalen delen via een linkje, wanneer je op dit linkje klikt kan je het verhaal bekijken op snapchat.com. Nu alleen nog beschikbaar in Australië en Canada, maar het zal snel wereldwijd worden uitgerold!



Laten we het hierbij houden, je bent weer helemaal up to date van al het social nieuws!

Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een contentmarketing bureau met een voorliefde voor social media. Wij zijn content creatieven in de digitale wereld. In een notendop; we creëren, produceren en distribueren content vanuit onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ.

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie