#lekkersociaal 52: over de nieuwe tijdlijn op Instagram en Russische troll-sites

Contentmarketingbureau Blauw Gras praat je bij! Deze week over CNN op Snapchat, een terugblik op 2017 en alle richtlijnen voor het plaatsen van afbeeldingen.

Instagram is weer aan het sleutelen

De feed van Instagram is weer eens aangepast. Wat nu weer? Je ziet straks op je tijdlijn voorgestelde posts gebaseerd op de accounts die je al volgt. Dit werd al een tijdje getest maar het wordt nu stilletjes bij iedereen uitgerold. Gelukkig is het nieuwe gedeelte ‘aanbevolen voor jou’ duidelijk te onderscheiden van je reguliere posts en bevat het maar zo’n drie tot vijf berichten.

Het is niet voor het eerst dat Instagram bepaalde posts voorstelt op basis van je gedrag, dit werd al gedaan bij ‘verkennen’. Het is wél voor het eerst dat het zichtbaar is op je tijdlijn. Deze wijziging van de tijdlijn is – naar ons idee – misschien wel een van de grootste veranderingen sinds de overgang van de chronologische naar algoritmische feed of de introductie van advertenties. Is er dan helemaal niets positiefs te vermelden? Jawel, je ziet de voorgestelde berichten pas wanneer je alle berichten in je feed hebt bekeken – je mist dus niets!  



Spoor de Russen op

In de herfst van dit jaar werd duidelijk dat zo’n 126 miljoen Facebookgebruikers – tijdens de verkiezingen in Amerika – werden bereikt door Russische ‘troll-sites’. Deze pagina’s verspreidde veelal aangepast of fake news! Als reactie hierop kondigde Facebook aan dat ze een tool zouden gaan ontwikkelen om te checken of jij ook met dit soort content in aanraking was gekomen. Eindelijk is de tool daar! Helemaal verstopt, diep in de help-pagina’s, kunnen Amerikaanse gebruikers via de volgende pagina checken of ze bepaalde pagina’s en/of berichten hebben geliked.

Wanneer je de speciale tool gebruikt zie je alle pagina’s en accounts die door de Russische Internet Research Agency zijn gemaakt, dit geldt ook voor Instagram. Maar let op! Zie je niets staan? Dat houdt niet per se in dat je niet bent blootgesteld aan Russische content. Je hebt het dan alleen niet geliked! Wij verwachten dat er binnenkort vergelijkbare tools online komen, die wél waterdicht zijn.



Nooit meer de verkeerde image posten!

Zo nu en dan komen er infographics online waar wij heel blij van worden. Dit is er weer zo’n eentje van makeawebsitehub.com, zij zochten uit wat de ideale afmetingen zijn van afbeeldingen die je op social media wilt plaatsen. Ga 2018 dus goed van start met deze handige infographic. Zo heb je voortaan alle afmetingen bij de hand – in één overzicht – en is het zoeken naar actuele richtlijnen over het plaatsen van afbeeldingen op social media verleden tijd. Winst!  



CNN trekt de stekker eruit

CNN is nog maar net begonnen met haar eigen Snapchat show “The Update” of ze trekken de stekker er alweer uit. Nog geen vier maanden onderweg maar blijkbaar was dit lang genoeg om in te zien dat het niet ging werken. Grootste reden om ermee te kappen? Het besef kwam dat er geen duidelijk genoeg pad was om geld te verdienen. The Update was vrij populair en had miljoenen maandelijkse weergaven, helaas was dit niet voldoende om door te gaan! Jammer.



In december blik je terug

In december vliegen de lijstjes – waarin wordt terugblikt op het afgelopen jaar – je om de oren. Zo ook dit jaar weer. 2017, een jaar vol ontwikkelingen! Weet je nog dat Tikkie opeens keihard ging? Nu gebruikt iedereen het! Of dat zakelijk Whatsappen haar intrede deed, KLM was destijds één van de eerste die hiermee begon. Daarnaast gingen de Roamingkosten in de EU op de schop waardoor je nu overal in Europa je eigen mobiele bundel kunt gebruiken, yes! Minder leuk nieuws was dat je voortaan een BKR-registratie krijgt wanneer je een telefoonabonnement afsluit in combinatie met een mobiele telefoon. Effect? Mensen kozen vaker voor sim only om deze registratie te ontlopen!



Zo, we zijn weer bij! Tot volgende jaar!

Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een contentmarketingbureau met een voorliefde voor social media. Wij zijn content creatieven in de digitale wereld. In een notendop; we creëren, produceren en distribueren content vanuit onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ.
 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie