#lekkersociaal 9: over de nieuwe functie van Twitter en de wederopstanding van Snapchat?

Contentmarketing bureau Blauw Gras praat je bij! Deze week over het gesprek van de dag; Vero, Facebook vacature posts en Youtube-livestreams.

Tweet, Tweet, Tweet.

Eindelijk is het daar, de bladwijzer-functie om Tweets op te slaan en later terug te lezen. Twitter testte dit al sinds eind vorig jaar maar heeft het nu dus officieel gelanceerd. De functie is ontwikkeld omdat het verlangen naar het bewaren van content steeds groter werd. Het komt simpelweg niet altijd uit om alle berichten die op Twitter circuleren, veelal met een link naar een (achtergrond)artikel, rustig in één adem te lezen. De behoefte om dit soort (lange) artikelen later terug te lezen was groot, de mogelijkheid was er alleen nog niet. Het was weliswaar mogelijk om een Tweet als favoriet aan te duiden waardoor je ‘m kon opslaan. Alleen, hadden sommige gebruikers daar dan weer moeite mee omdat niet iedere Tweet als positief wordt beschouwd terwijl het wel interessant kan zijn. Daarnaast was dit een openbare functie, waardoor je netwerk inziet wat jij ‘liked’. Dit probleem is nu dus verholpen. Bedankt Twitter!

Help, ik zoek een baan!

LinkedIn is de redder in nood wanneer je een (nieuwe) baan zoekt, toch? Niet meer! Facebook komt namelijk met een nieuwe pagina; ‘Jobs’. Hier kunnen bedrijven vacatures plaatsen die gedeeld kunnen worden op het dashboard van ‘Jobs’ maar ook op de marktplaats en de tijdlijn als advertentie. Werkzoekenden kunnen in een paar klikken heel gemakkelijk solliciteren, Facebook helpt ze daarbij een handje door alle beschikbare (profiel)informatie alvast in te vullen. De functie werd al in 2016 getest en later in de VS uitgerold, nu komt het pas beschikbaar in landen als Engeland, Frankrijk en Duitsland. Het zal dus niet lang meer duren voordat Nederland aan de beurt is. Wij zitten alleen met de vraag of toekomstige werkgevers ook onze ‘gezellig-in-de-kroeg-foto’s’ kunnen inzien ;)

Leeft Snapchat nog? Jazeker!

Vorige week schreven we nog dat Snapchat het zwaar te verduren had vanwege het nieuwe design. Er was zelfs een petitie gestart om de update terug te draaien! Nu blijkt dit dus allesbehalve negatief te hebben uitgepakt. Nieuwsgierigheid over waarom mensen protesteren tegen het nieuwe design heeft blijkbaar een nieuwe golf aan gebruikers geïnspireerd om de app te downloaden. In de VS stegen de download cijfers met 41 procent tot maar liefst 76 procent in de week na de doorvoering van de update in vergelijking met de week ervoor. Teruggerekend waren er zo’n 322.000 extra downloads! Wow! Keert Snapchat terug uit de dood?

VERO, hét gesprek van de dag.

Je hebt er waarschijnlijk al wel iets over gehoord; Vero, dé ‘nieuwe’ app die Facebook en Instagram moet laten vergeten. De afgelopen week is het aantal app-downloads van Vero door het plafond geschoten en is het de nummer 1 in de app-store. Hoewel de app al sinds 2015 bestaat wordt het nu pas echt opgepakt. Vero kan je zien als een combinatie van Instagram en Facebook. Grootste voordeel? Er wordt geen gebruik gemaakt van algoritmes en ze beloven dat het vrij blijft van advertenties. Dit trekt blijkbaar heel veel nieuwsgierige mensen die de andere social-apps een beetje beu zijn. Wij hebben het ook getest en wat ons direct opviel is de laadtijd, of beter gezegd; de traagheid. Dit heeft alles te maken met overbelasting van de servers, die kunnen de toestroom van nieuwe gebruikers simpelweg niet aan. Laten we dus eerst maar wachten tot dit allemaal op orde is voordat we een hard oordeel vellen. Tot die tijd kunnen jullie de app zelf testen en beoordelen. Wij houden het in de gaten!

Live gaan op Youtube.

Youtube heeft zich lange tijd rustig gehouden op livestream gebied. De app Meerkat kwam én verdween, Periscope kwam niet veel later maar Youtube had niet zo’n sterke drang om zich te mengen. Totdat ze begin 2016 met verbeterde livestreamopties kwamen en sindsdien zijn ze dit blijven ontwikkelen. Nu pakken ze door en tillen ze het livestreamen naar een volgend level. Youtube nu de mogelijkheid om niet alleen livevideo’s te herhalen maar ook de reacties die daarop kwamen. Facebook merkte namelijk al op dat livevideo’s, plus de mogelijkheid tot reageren hierop, 6x meer interacties genereren dan reguliere video’s. Op deze manier kan je het gesprek – ook in herhaling – blijven volgen. Daarnaast breiden ze de automatische ondertitels in het Engels ook uit naar live-chat. Eén van de belangrijkste toevoegingen is wel de geografische tag. Soortgelijke functionaliteit is populair gebleken op Periscope en Facebook Live, vooral in tijden van crisis – je kunt door op een locatie te klikken, zien wat er op een specifieke plek gebeurt en wat mensen daadwerkelijk ervaren. De komende weken wordt het uitgerold, spannend!

Hè, we zijn alweer aan het einde gekomen. Volgende week zijn we er weer!

Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een contentmarketing bureau met een voorliefde voor social media. Wij zijn content creatieven in de digitale wereld. In een notendop; we creëren, produceren en distribueren content vanuit onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie