#lekkersociaal: de wekelijkse social media update

Creatief digitaal bureau Blauw Gras praat je bij! Deze week hebben we het onder andere over Facebook ads, nieuwe woorden, en over hoe Instagram de concurrentie te slim af is.

And the winner is… Facebook!
Er zijn deze week genoeg nieuwtjes in social-land, maar Facebook is weer de winnaar! Er is namelijk veel buzz rondom dit sociale netwerk. Eerder hebben we het al gehad over . Nu horen we je denken: wat was dat ook alweer precies? Een Instant Article is een artikel die je met een druk op de knop kunt lezen, zonder “uit” Facebook te gaan. Het voordeel is dat het veel sneller laadt dan een externe link. Helemaal cool natuurlijk. Maar er is meer… Er is namelijk samen met Automattic, het moederbedrijf van WordPress.com, een gratis plugin voor Instant Articles ontwikkeld. Deze plugin kan worden gezien als een manier om content perfect aan te passen aan het formaat van de Instant Articles, aan de hand van WordPress. De plugin wordt nu nog volop getest. Naar verluid gaat deze op 12 april live! Dit alleen vond Mark niet genoeg. Facebook voegt namelijk ook e-mail sign up formulieren toe aan de Instant Articles.

Zo simpel was het nog nooit
“Ik ben dol op het invullen van formulieren”, zei niemand ooit. Een half jaar geleden kondigde Facebook dan ook de aan: een simpelere manier om jouw formulieren in te vullen op mobiel. Simpeler, want minder werk. In lead ads worden je gegevens namelijk al automatisch ingevuld, dit is een zogenaamde “native sign up flow”. Wij vonden het toen al prachtig klinken, en nu is deze toekomstmuziek eindelijk realiteit geworden! Meer weten over het instellen van lead ads? Kijk .   

Facebook wil hip zijn
Ook op het gebied van ‘hip’ zijn wil de nummer één zijn. Maar hoe? Facebook heeft een patent verkregen op een technologie die het bedrijf moet helpen bij het ontdekken van nieuwe woorden, nog voordat ze populair zijn. Klinkt leuk, maar hoe werkt dit in de praktijk? Mark en zijn team gaan berichten doorzoeken om nieuwe woorden te vinden die binnen (kleine) groepen populair aan het worden zijn. Vervolgens wordt door Facebook gecontroleerd of de uitspraak niet al vaker wordt gebruikt. Als dat niet zo is, dan zal het woord worden toegevoegd aan de woordenlijst van Facebook. Hetzelfde systeem kan ook controleren of woorden uit de mode zijn. Als dit zo is, wordt het woord juist verwijderd uit de lijst. Wat precies het doel is met de technologie is nog niet helemaal duidelijk. 

Face swap
Het woord ‘face swap’ zal wel een van de woorden zijn die door de nieuwe technologie van Facebook zal worden opgepikt. Facebook heeft namelijk de bestaande app overgenomen, een selfie-app waarmee je door het gebruik van filters van gezicht kunt wisselen. Op Snapchat waren we al massaal bezig met face swappen. Maar nu kunnen we dit ook op Facebook gaan doen! En niet alleen met je alledaagse buurman, maar ook met beroemdheden als DiCaprio en Obama. Super hipperdeflip! 

Instagram blockt concurrentie
Slecht nieuws voor alle opkomende beroemdheden onder ons. Het is op niet meer mogelijk om via je bio te verwijzen naar je LinkedIn, Snapchat of Telegram account. Dus was je net van plan om al jouw volgers op Instagram door te verwijzen naar je Snapchat en zo je zangtalent wereldkundig te maken? Helaas! Instagram voelt de hete adem van deze (in)directe concurrenten in haar nek. De oplossing? Een URL block. De links waarin je verwijst naar LinkedIn, Snapchat of Telegram - ook wel ‘add me’ links genoemd - behoren nu tot het verleden. Het is nog wel mogelijk om naar blogs, websites en bijvoorbeeld YouTube te linken. Ook naar Twitter en Facebook kun je nog gewoon linken. Of Instagram hier iets mee wint laten we aan jou over.

Snapchat verliest
Om maar even in het straatje van winnen en verliezen te blijven: is aan het verliezen. Data, om precies te zijn. Er zijn meerdere mobiele apps die gebruikersdata verzamelen, bedoeld voor Snapchat. De apps laten gebruikers inloggen om zo Snapchat op een andere manier te kunnen gebruiken, bijvoorbeeld om snel alternatieve foto’s te laden. De inlogdata wordt vervolgens onbeveiligd naar een onbekend adres verzonden. Naast de inlogdata worden ook locatiedata verzonden. Hierdoor kan de ontvanger de inlogdata koppelen aan een adres… Creepy! Het gaat in ieder geval om de volgende apps: Snapix, Quick Upload en Snapbox. Een gewaarschuwd mens telt voor twee! 

Een duidelijk verhaal: er zijn winnaars en er zijn verliezers. De grote winst voor jou is dat je nu weer helemaal up-to-date bent over alles rondom Facebook, de URL block op Instagram en bent gewaarschuwd voor de data stelende boefjes.

Deze bijdrage is geschreven door . Wij zijn een creatief digitaal bureau met een voorliefde voor social media. In onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ creëren wij creatieve concepten, relevante content, digitale activaties en impactvolle (media)campagnes.   

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie