Marketing in the Fastlane: Bart de Vries (JCDecaux)

Hét Grote Marketing Congres, het jaarlijkse congres voor strategische marketeers, staat dit jaar in het teken van Marketing in the Fastlane. Tijdschrift van Marketing vroeg een aantal sprekers naar hun visie op dit thema.

(Gesponsord bericht)

Tekst: Bart de Vries

Liever kwaliteit dan snelheid
 

Marketing in the fastlane associeer ik met actie-driven, hyperig, kortetermijngericht en met weinig aandacht voor detail en kwaliteit.

Dit strookt niet met de principes en filosofie van JCDecaux, het bedrijf waar ik voor werk. JCDecaux is een Frans bedrijf en je kunt veel van Fransen zeggen, maar niet dat ze geen oog hebben voor kwaliteit. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven als CHANEL en LVMH. Bedrijven waar de kwaliteit van de producten het aller-, allerbelangrijkste is.

Dat laatste geldt ook voor JCDecaux, waar de naam van de eigenaar, de familie Decaux, ook nog eens zeer prominent zichtbaar is op de producten.

Hetgeen zeker geen onbelangrijk detail is in de activiteiten die wij verrichten, maar maakt dat kwaliteit altijd een belangrijker pijler is dan snelheid. En ook betekent dat de lange termijn altijd belangrijker is dan een incidenteel succes op de korte termijn.  

Dit wil overigens niet zeggen dat we niet meegaan in vooruitgang. Sterker nog, JCDecaux is nationaal en internationaal de buitenreclame-exploitant die het meeste inzet op innovatie en digitalisering. Zo hebben wij in Nederland als enige digitale buitenreclame-objecten op straat, hebben wij in een groot aantal abri’s beacons geplaatst waar adverteerders retargeting activiteiten mee kunnen ondernemen en hebben wij ruim 200 abri’s in Amsterdam uitgerust met smallcells, waarmee telecomproviders een aanzienlijk betere dekking hebben van hun 4G netwerk.

JCDecaux is echter ook hier niet mee gegaan in dat hijgerige, dat mijns inziens zo kenmerkend is voor die fastlane. Toen de hele media- en reclamemarkt schreeuwde om digitalisering van buitenreclame-objecten heeft JCDecaux gewoon gewacht tot het moment dat de schermen kwalitatief goed genoeg waren en de steden ook toestemming gaven om deze te plaatsen op de allerbeste locaties.

Dat was eind vorig jaar pas het geval en vanaf dat moment is JCDecaux ook daar vol in gestapt. Zo zijn er alleen in Londen al 1.000 digitale schermen in abri’s geplaatst.

Dus: fastlane, prima, maar altijd met beleid en doordacht. Iets waar ik bij andere bedrijven nog wel eens mijn vraagtekens bij plaats.

Suitsupply
Een bedrijf dat ik wel goed bezig vind op die fastlane is SuitSupply van rasondernemer Fokke de Jong.

SuitSupply verkoopt tegenwoordig het grootste deel van zijn producten online, besteedt veel budget aan online advertising, maar verwaarloost daarnaast zijn offline zichtbaarheid geenszins. Sterker nog, met zijn winkels en zijn massamediale buitenreclamecampagnes zorgt SuitSupply ervoor dat zij top-of-mind blijven bij de doelgroep.

Het mooie aan de marketing-activiteiten van SuitSupply vind ik dat deze ook met aandacht voor detail en kwaliteit gemaakt worden en consistentie in alles een essentiële factor is. Zo zijn de onlinecampagnes altijd heel sterk gelinked aan hetgeen zij offline doen, is de fotografie overal altijd herkenbaar hetzelfde én van hoge kwaliteit.  

Bart de Vries is sinds 1999 commercieel directeur bij JCDecaux.

Sprekers op zijn ondere Robert Bohemen (CMO Blokker), Hanneke Faber (CCO Ahold), Roel de Vries global CMO Nissan) en Henk Jan Beltman (Tony’s Chocolonely) . Dagvoorzitter is Jort Kelder. Het congres is inmiddels uitverkocht, maar er zijn nog plekken op de wachtlijst.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie