Merk & Strategie

Merken die verdwijnen (7): Hans Prummel over Kijkshop

Richard Otto, blogger | 30 maart 2017, 10:03

Wat wordt overbodig, welk merk is rijp voor een overname en wie kan het simpelweg niet meer bijbenen?

auteurs Richard Otto en Robbert van Loon blikken ditmaal vooruit. Branchegenoten geven hun visie op merken waarvan zij verwachten dat deze verdwijnen.

In deze aflevering: naammaker Hans Prummel over Kijkshop.  

Glazen vitrines
Prummel: De eerste winkel van Kijkshop werd in 1973 geopend in ’s-Hertogenbosch. Tot 2002 was Kijkshop onderdeel van Maxeda (voorheen Vendex KBB). Inmiddels is de formule eigendom van een Zweeds investeringsbedrijf. In de oorspronkelijke formule stonden alle producten in glazen vitrines, voorzien van een beschrijving en een productnummer. Medewerkers stonden achter een balie. Met het productnummer konden de klanten het gewenste product bestellen bij de kassa, die vanuit het magazijn werden geleverd. Op deze manier werd op deze manier bespaard op personeel, waardoor de prijzen laag gehouden konden worden. 

De dagen van Kijkshop lijken inmiddels geteld. Na jaren van verliezen en eigenaar wisselingen werd deze week bekend dat 20 van de 87 filialen gaan sluiten. Er wordt nu pas gekozen voor een ‘online first’-aanpak.

Ooit klopte de formule
In de jaren voor internet klópte de formule. En de naam Kijkshop paste daar perfect bij. Tegenwoordig is het in de winkel niet meer alleen kijken, want niet alle producten staan nog achter glas. De vele succesvolle webshops (in feite allemaal ‘kijkshops’) van nu maakt het merk ook online achterhaald en overbodig. Ik ben benieuwd hoe lang het nog duurt voordat we helemaal zijn uitgekeken op Kijkshop.’

Hans Prummel is oprichter van De Naamafdeling en co-auteur van het boek Namespotting. 

Lees ook:





 

 

 

 

Over de auteur

Reacties op dit artikel (3)

Comment author avatar
Avatar

Rick van Boekel

(31 maart 2017, 8:20)
Volstrekt mee eens. Webshops hebben de rol van "kijkshop" volledig overgenomen en zijn hier zelfs veel beter in omdat (a) het assortiment veel breder is (b) producten kunnen worden vergelijken op de specificaties en (c) er via een prijsvergelijker altijd wel een goedkopere optie kan worden gevonden. En tot slot hoef je niet in de rij bij de kassa ... ;-)
Avatar

Richard Otto

(31 maart 2017, 10:33)
http://www.tensmedia.nl
Vaak zie je inderdaad dat merken hun glans verliezen, zodra de merknaam niet meer met de bedrijfspropositie klopt.

Dat zie je niet alleen bij een Kijkshop, maar ook bij persoonlijk telecommerk BEN dat nu slechts een gezichtsloze simonly-label van T-Mobile is geworden en een Marktplaats -bekend om 2e hands producten- opeens dagaanbiedingen van nieuwe producten gaat verkopen. De zorgvuldig opgebouwde merken vervallen door dit soort fratsen in een identiteitscrisis en zullen uiteindelijk roemloos van de markt verdwijnen.
Avatar

Loan urgent

(6 juli 2017, 18:59)
if you have debts to pay or you need money to pay your bills and costs, you can get a real loan from consumer loan firm today, if you are poor and you need financial assistance you can contact us on email consumerloanfirm@gmail.com and we will help you. we give out loans at very cheap rate and without any delay. This company is registered with the FBI,EFCC, and we are among the first 5 real lenders of the world. contact us now if you need a loan, consumerloanfirm@gmail.com

Gerelateerde items Hans Prummel de naam afdeling Kijkshop

Meer in channel Merk & Strategie

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs