Mobiele aankopen of online aankopen via de mobiel?

Vandaag stond de media er vol van: Nederlanders kopen steeds vaker met hun mobiel of tablet. In de 2e helft van 2011 waren het zelfs een miljoen Nederlanders die vooral kleine mobiele aankopen deden, zoals apps, DVD’s, muziek, boeken en kleding. Een groei van 60% tov het voorgaande jaar en ook in 2012 zal er wederom een explosieve groei zijn, blijkt uit het onderzoek dat Blauw Research uitvoerde.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het komt goed overeen met de geluiden die ik uit de markt hoor. Een grote Amerikaanse schoenfabrikant kon mij in juni 2011 vertellen dat maarliefst 8% van hun online aankopen toen al via de iPad werd veroorzaakt. De iPad 1 was toen pas net een jaartje op markt.
Veel van deze mobiele aankopen vallen eigenlijk onder de noemer: "online aankopen via een connected mobiel device" en niet zozeer onder mobiele betalingen. De meeste online retailers hebben immers geen mobile shop en mobiele betalings mogelijkheden. Ze hebben dus de 'mazzel' dat consumenten via de tablet of smartphone hun website bezoeken en bestellen. Vooral op de smartphone wordt het de koopwillige consument momenteel nog niet makkelijk of zelfs onmogelijk gemaakt om mobiel aankopen te doen. Ik ben zelf al enkele malen afgehaakt omdat ik er niet in slaagde om door het klantregistratieformulier te komen.

Komende maanden zullen heel wat online retailers mobile shops lanceren (in app vorm of via een mobiele website). Ook zal mobiel betalen via iDeal dit jaar eindelijk worden gelanceerd. Terwijl 2010 de doorbraak van de Smartphone is geweest, zal 2012 de doorbraak Mobile Shopping betekenen.

Mobile Marketing Nederland 2012

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie