Mobile gaming in het bejaardentehuis

Het gebruik van de iPad onder senioren neemt enorm toe. Maar niet alleen om een e-mail aan de kleinkinderen te sturen. Nee, ouderen houden van games, en het is ook nog eens gezond!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nu de leeftijd van de wereldpopulatie snel stijgt bestaat er een risico dat ouderen meer afgesloten worden van de maatschappij. Hoe leg je een 80 jarige man iets alledaags als DropBox uit? De mogelijke isolatie van senioren zou kunnen leiden tot psychische problemen en nog meer druk op de gezondheidszorg. Is hier een oplossing voor te bedenken?

Als men twee jaar geleden een bejaardentehuis binnenliep zag men een tafereel dat al 75 jaar hetzelfde is. Oude van dagen drinken een kop koffie en leggen een kaartje. Ondanks de inspanning van de onderbezette verzorgers heerst er verveling. De familie komt een uurtje langs op zondag en dan is het wederom aan de nobele verzorgers en medebewoners om de sociale interactie voor de rest van de week in stand te houden.

2012
Dit is inmiddels heel anders. Mijn beide oma’s hebben een iPad, en als ik op bezoek ben bij een zorgcentrum dan zie ik steeds meer bejaarden met een tablet. Zelf of door de familie aangeschaft. Een technologische vooruitgang die een paar jaar geleden ondenkbaar was. Face-timen met oma, de eerste twee keer was het een wonder, nu de normaalste zaak van de wereld. We hebben meer contact dan ooit. Oma is niet alleen meer mijn oma maar ook een vriend waarmee ik de dagelijkse problemen bespreek.

Ouderen en technologie
Uit de gegevens van onderzoeksbureau kan men zien hoe groot de toename van tablets onder ouderen is. Inmiddels heeft één derde van alle 65-plussers een tablet en maakt hetzelfde percentage gebruik van een smartphone. Een halfjaar geleden gebruikte nog slechts 16 procent van de ouderen een smartphone en 15 procent een tablet. 

Qua technologische ontwikkeling denk ik dat er gerust gesproken kan worden over bejaardentehuizen vóór 2012 en hierna. Ik denk niet dat Apple had verwacht dat zo’n groot gedeelte van de gebruikers 65-plus is. Deze generatie zit niet te wachten op een ingewikkelde PC, en op een paar fanatieke opa’s na is de PC geen belangrijk onderdeel van het dagelijks leven.

De iPad sluit wél aan bij de behoeftes van deze senioren. Geen lelijke grijze computer in de al te kleine kamer of aanleunwoning, maar een perfect handzaam apparaatje.  Het is nog nooit zo makkelijk geweest om de foto’s te bekijken van de kleinkinderen, of om een versje van vroeger op te zoeken. Tv kijken kan van dichtbij, en je kan met twee vingers inzoomen op de krant zodat je geen vergrootglas meer nodig hebt. Indien nodig het kan zelfs voorgelezen worden.

Ook de interfaceproblemen zijn hiermee verholpen. Er is geen muis, maar juist grote knoppen waar met vingers op geklikt kan worden. Bovendien werkt het apparaat net zo als ouderwetsere media, pagina’s kunnen gewoon met een vinger worden omgeslagen, geen gezoek naar het altijd veel te kleine linkje.

De apps die er voor geschreven worden zijn specifiek gemaakt met één doel en veel rustiger dan drukke websites met onduidelijke navigatie, waarbij je met de zogenaamde “clickbait” van de ene op de andere site belandt. Maar naast de entertainmentwaarde is gamen ook gezond.

Gamen als elixer
Volgens het wetenschappelijke platform speelt 17% van de 77 jarigen in de VS dagelijks games. Populaire games zijn de games van grote producten als Big Fish en Tencent. Puzzelen  en het bouwen van dorpen zijn het meest geliefd. Denk aan Clash of Clans en Candy Crush.

Volgens een in Computers in Human Behavior wordt beweert dat senioren die games spelen beter af zijn dan senioren die het niet doen. Zoals te zien is in de onderstaande grafiek scoren de occassional gamers hoger op een algemene betere gezondheid en minder depressies. Ook opmerkelijk is dat gamers beter scoren in het sociale gebied.

 

 

 

 

Is gamen echt gezond, spelen er geen andere oorzaken mee? Daarvoor zijn de nog te kleinschalig, maar de uitkomsten van verschillende onderzoeken zijn op dit moment te noemen.  Op dit moment wordt er onderzoek gedaan naar ouderen met iPad’s en Wii consoles en wat voor positieve invloed het gebruik hiervan heeft op:

  • Communicatie met familie en vrienden
  • Pijnverlichting (en eventuele vermindering van pijnverlichtende medicatie)
  • Het verhelpen van verveling (en de daarbij bijbehorende depressie en eenzaamheid)
  • Het verbeteren van de hand-oogcoördinatie
  • Het verbeteren van de conditie (met de Wii interactive Game Console)
  • Het verbeteren van het brein en het korte termijn geheugen
  • Het verbeteren van de visie
  • Het stimuleren van de creativiteit

 

AOW in 2056
Via een pensioenleeftijd berekening met de nieuwe wetgeving zal ik recht hebben op AOW in 2056, op een 70 jarige leeftijd. Dan moet dit huidige stelsel uiteraard nog wel bestaan. Maar laten we er gemakshalve van uitgaan dat dit stelsel nog bestaat. Wat ga ik dan doen met de overige 8 jaar van mijn leven? Volgens het is de kans dat ik deze periode ervaar als “in goede gezondheid” 57 procent.  Ik zal waarschijnlijk niet meer snowboarden, wat ga ik dan doen?

Entertainment
Mijn vriendengroep maakt er wel eens gekscherend een grap over: “Als ik met pensioen ga, speel ik de hele dag videogames”. Het is eigenlijk meer een opmerking dan een daadwerkelijke grap. Zie je de generatie van nu al hun mobiele telefoon, iPad en (spel)computer inleveren voor een pak kaarten om met elkaar Patience te spelen? Ik niet. Sterker nog, deze verandering is al in gang gezet.

Ouderen als target audience
Gamen is volwassen en dat komt door onszelf. We worden allemaal vanzelf ouder, en we gaan blijkbaar niet ophouden met gamen. De is inmiddels twee keer zo groot als de filmindustrie (met een jaarlijkse omzet van 81,5 miljard dollar) en er vinden nog veel meer verschuivingen plaats in het inmiddels volwassen geworden . Waar vroeger games voor kleine kinderen waren, is de voornaamste doelgroep inmiddels de 25 tot 30-jarigen.

 

De totale doelgroep zal steeds groter worden, en zoals gebleken speelt de voornaamste groei zich af bij 65-plussers. Ouderen zijn in het algemeen een erg interessante doelgroep. Senioren hebben meer tijd om handen, en ook meer te besteden dan kinderen. Aan de techniek hoeft het ook niet meer te liggen. De platformen van nu zijn zo eenvoudig dat iedereen er mee kan omgaan. Het is een verandering die onvermijdelijk is. De vraag voor marketeers wordt nu echter: Hoe bereiken we deze “nieuwe” doelgroep, die eerder als oninteressant werd afgeschreven.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie