Na sjoemelsoftware nu ook sjoemelreclame van Volkswagen

Je moet wel begrijpen dat je niet datzelfde onderkoelde VW-toontje kunt gebruiken zoals je altijd deed.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Terwijl iedereen wacht op concrete stappen van Volkswagen om iets te doen aan het geschonden blazoen, meent het concern te moeten plaatsen, gebaseerd op een flauw woordgrapje. Geen daden, maar woorden, al zegt de tekst het tegenovergestelde. Allesbehalve een gepaste reactie. Nadat Volkswagen met de software heeft gesjoemeld is nu kennelijk de reclame aan de beurt. Diep triest. Het bedrijf is kennelijk volstrekt de weg kwijt.

Volkswagen was ooit een icoon van betrouwbaarheid. Dat gold voor de auto’s, maar dat gold ook voor de advertenties en commercials. Ik heb ze jarenlang mogen maken, sloot ze af met ‘Volkswagen. Wie anders?’ Aansluitend bij de ooit door Bernbach ingezette briljante campagnereeks. Geheel in de overtuiging dat er geen merk was dat kon tippen aan de betrouwbaarheid - lees ook oprechtheid - van Volkswagen.

Dan is er Dieselgate. Even hoop je dat slechts een handjevol sjoemelaars dit prachtige merk in gevaar hebben gebracht. Dat het een kwestie van slechts dagen zal zijn voordat de daders worden ontmaskerd, ontslagen en achter slot en grendel geplaatst. En dat de ware Volkswagen-geest weer bezit neemt van dit bedrijf.

Maar het duurt allemaal te lang. Dat zullen ook de communicatiemensen hebben gedacht. Dus laten we een advertentie plaatsen, een Volkswagen-waardige. Maar dan moet je wel begrijpen dat je niet datzelfde onderkoelde VW-toontje kunt gebruiken zoals je altijd deed. Volstrekt misplaatst hier.

Dan moet je ook begrijpen dat je met iets concreets moet komen en niet met de vage belofte dat je ‘dit probleem’ gaat oplossen voor ‘elke klant die erdoor geraakt wordt’. Je hebt trouwens niet alleen klanten benadeeld, maar ook niet-klanten, namelijk ook iedereen die achter zo’n vieze diesel VW in de file heeft gestaan.

Volkswagen maakt excuses voor “een flinke fout”, namelijk dat ze ons vertrouwen hebben geschonden. Maar dat is slechts een gevolg van de echte fout die ze hebben gemaakt: het installeren van sjoemel software waardoor er enorm veel viezigheid in het milieu is terechtgekomen. En daar worden geen excuses voor gemaakt. Andermaal schaamrood.

Wim Ubachs is strategy & creative director bij Het ei van Ubachs, werkte in de jaren 80 voor Volkswagen, was de schrijver van Volkswagen. Wie anders?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie