Nederlandse bureaus sterk aanwezig bij uitreiking Lovies Awards

Een verslag van de feestelijke Award Ceremony. Plus drie winnaars die de meeste indruk maakten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door Olaf van der Geld, Silvia van Hooft en Jasper Baartmans

Voor de vijfde keer was vorige week donderdag in Londen de uitreiking van de Lovie Award. De Lovies zijn een bekroning voor topkwaliteit online werk van Europese bodem en worden ook wel de Oscars van het Europese web genoemd. Dit waar bij de Webby Awards, die eveneens onderdeel uitmaken van de ‘International Academy of Digital Arts and Sciences’, de focus ligt op Amerikaans online werk.

Met 52 winnaars was Nederland dit jaar sterk vertegenwoordigd. Vrijwel alle waren aanwezig op hun prijzen op te halen. Zo ook N=5 dat vijf Lovies in ontvangst mocht nemen.

Eén bureau viel in het bijzonder op, te weten Mediamonks. Dankzij een indrukwekkend aantal van dertien awards, plus het feit dat het bureau hoofdsponsor was van en daardoor nadrukkelijk aanwezig tijdens het event, liepen we als Nederlandse delegatie rond met een extra gevoel van trots.

Tijdens de anderhalf uur durende award ceremony nam stand-up comedien Mark Dolan de humanitaire en historisch impactvolle projecten onder de loep. Hieronder een selectie van de drie winnaars die de meeste indruk op ons maakten.

European Space Agency - Be Greater With Data Award
In ons vak zijn we regelmatig bezig met de mogelijkheden van big data. Maar de European Space Agency (ESA) gaat een stap verder. Of eigenlijk meer dan één stap. Op zoek naar data over de komeet  stuurden ze in 2004 een raket de ruimte in. Vervolgens moesten de developers liefst tien jaar wachten om te zien of de geschreven code  ook daadwerkelijk zou functioneren.

Dat blijkt (gelukkig) het geval te zijn. Eerder dit jaar werden de eerste resultaten gepubliceerd. De data die de missie heeft vergaard, betreftvragen als ‘waar komt het water op onze aarde vandaan?’. Tien jaar wachten op het activeren van je code. Alleen het geduld dat je daarvoor moet kunnen opbrengen, maakt deze ontwikkelaars wat ons betreft een terechte winnaar.



European Space Agency pakt de &;Be Greater With Data Award

Tom Fletcher - Special Achievement Award
De Britse diplomaat Tom Fletcher was van 2011 tot 2015 actief als de Britse ambassadeur in Libanon. Zijn visie op de (online) wereld was een van zijn belangrijkste instrumenten. Fletcher ziet de smartphone als het meest impactvolle wapen dat de mensheid ter beschikking staat en zijn hoop is dat mensen inzien dat echte verandering niet tot stand komt door bommen of onthoofdingen, maar door de mobiele telefoon.

Als voorziet deze idealist de wereld al enkele jaren van frisse, duidelijke en onbeschaamde meningen. Met als hoger doel het samenbrengen van verschillende groeperingen, simpelweg om te voorkomen dat ze elkaar doden. Zo lukt het om, in een periode waarin het Midden Oosten in brand staat, in Libanon de rust en eenheid te bewaren. Een betrekkelijke rust en eenheid, zo bleek nog diezelfde avond. De bomaanslagen in Libanon en nog geen 24 uur later in Parijs maakten duidelijk hoe belangrijk het is om naar geweldloos samenleven te streven.. Bekijk zijn dankwoord, dat eindigt met: &;Stand against division and hate. Stand for coexistence and love.&;

Louis Pouzin - Lifetime Achievement Award
&;De vijfde man van het internet&; kreeg een staande ovatie voor zijn baanbrekende bijdrage aan het ontstaan van &;het internet&;. We hebben het natuurlijk over Louis Pouzin. Louis-wie? Dat de naam bij de meesten van ons geen herkenning oproept, is niet zo gek Want de wereldwijde erkenning voor de prestaties van Pouzin komen laat. En dan is hij ook nog eens extreem bescheiden. Maar door zijn werk is het internet het snelle en lenige netwerk dat wij vandaag de dag kennen. Volgens Pouzin is software belangrijker dan hardware. Om dat te bewijzen creëerde hij in 1971 Cyclades; een netwerk waarbij hosts data als kleine pakketjes naar elkaar verstuurden.

In essentie bedacht Pouzin in 1971 dus eigenlijk het huidige internet. En tot op de dag van vandaag is de 84-jarige Fransman vaandeldrager van het web en voert hij campagne om ervoor te zorgen dat het internet zich blijft ontwikkelen en verbeteren.



Olaf van der Geld vraagt Louis Pouzin naar zijn volgende project.​

Op het eerste gezicht staan deze drie voorbeelden misschien wat ver weg van de dagelijkse praktijk van reclamemakers en marketeers. Toch zijn de raakvlakken groter dan je aanvankelijk denkt. Zowel de European Space Agency als Fletcher én Pouzin houden zich niet zozeer bezig met techniek omwille van de techniek zelf, maar met ideeën en projecten die mensen verder brengen.  Net zoals wij reclamemakers elke dag proberen om merken verder te brengen. Technologische innovatie biedt continu nieuwe opties en wegen die we kunnen bewandelen, maar uiteindelijk is de techniek faciliterend aan het vertellen van je merkverhaal (en niet andersom).

Gelukkig zijn ook daarvan veel inspirerende voorbeelden. Een overzicht van alle winnaars is terug te vinden op dit .

Dit artikel is geschreven door Olaf van der Geld (Creative Director), Silvia van Hooft (Strategy Director), en Jasper Baartmans (Project Director) die namens N=5 de Lovie Awards bijwoonden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie