Merk & Strategie

Negen tips om het meest uit jouw LinkedIn bedrijfspagina te halen

Willeke Stam, blogger | 19 april 2016, 12:50

LinkedIn voor bedrijven

Er zijn meer dan 120 duizend Nederlandse bedrijven actief op LinkedIn. Maar jouw bedrijf moet natuurlijk het meest opvallen.

1: Gebruik een strategie
Zonder strategie ben je nergens. Bezint eer ge begint: er zijn zaken waarover je moet nadenken voordat je een bedrijfspagina op LinkedIn aanmaakt. Denk bijvoorbeeld aan het volgende:

  • Waar staat jouw organisatie voor?
  • Wie is je doelgroep?
  • Welke content wil je op dit zakelijke platform delen?
  • Kan je thema’s bedenken voor deze content?

Houd in je achterhoofd dat LinkedIn een ander platform is dan Facebook of Twitter. Je zult dus ook met nieuwe content moeten komen. Kopiëren en plakken gaat niet. 

2: Wees kort en bondig
Zorg ervoor dat de tekst in je bericht kort blijft. Gebruik tussen de 16 en 25 woorden om op te vallen. Wil je graag dat mensen reageren op je bericht? Stel dan vragen of breng een discussie op gang. 

3: Plaats altijd met een afbeelding of video
Een goede tekst is één, maar jouw bericht valt pas echt op wanneer je hem versterkt met een afbeelding of video.

Plaats afbeeldingen altijd in het juiste formaat. En denk eraan dat afbeeldingen verschillende formaten kunnen hebben. Een afbeelding bij een shared-link heeft bijvoorbeeld een ander formaat dan een afbeelding bij een “normaal” bericht. Een overzichtje van alle afbeeldingsformaten op LinkedIn vind je .

Video’s voeg je toe via een YouTube-link. Op deze manier speelt een video, wanneer je erop klikt, direct af op de tijdlijn. Je bespaart dus een klik naar een ander platform, waardoor de conversie van afspelen hoger zal zijn.

4: Plan de content in
Zorg ervoor dat je de pagina bijhoudt. Plaats rond de drie berichten per week, dat is prima. Meer plaatsen is minder verstandig: als je elke dag meerdere berichten plaatst, kan LinkedIn zich ermee gaan bemoeien. Ze kunnen jouw content dan verwijderen, want niemand houdt van spam. Zorg dus voor de juiste balans.

LinkedIn heeft geen tool om berichten in te plannen zoals bij Facebook kan. Maar niet getreurd, via handige tools zoals Hootsuite, Sproutsocial en Buffer is inplannen toch mogelijk.

5: Plaats op het juiste tijdstip 
Plaats content wanneer mensen actief zijn op LinkedIn. Uit onderzoek blijkt dat je het best op donderdag een bericht kunt plaatsen. Tussen 7.00 en 8.00 uur ‘s morgens of tussen 17.00 en 18.00 uur ‘s avonds zijn de beste tijden. Maandag en vrijdag zijn relatief minder handig. 

6: Vergeet Google niet                  
Google gebruikt de profielinformatie van jouw bedrijfspagina om deze te weergeven in zijn zoekresultaten. Vooral de beschrijving van jouw organisatie is belangrijk. Zorg dat de profielinformatie up-to-date is – en let je op de juiste keywords? Het draagt allemaal bij aan je vindbaarheid! 

7: Target de juiste doelgroep
Gebruik de mogelijkheden voor targeting bij berichten. Stel: je wilt een vacature voor één van je vestigingen delen. Is het dan nodig dat iedereen dit ziet? Of wil je het bericht enkel in een bepaalde regio laten zien? Wanneer je het tweede toepast, ben je er zeker van dat jouw bericht alleen wordt getoond aan mensen voor wie de content relevant is. Je bericht zal dan meer gewaardeerd worden.

8: Gebruik een showcase-pagina
Bestaat jouw organisatie uit verschillende takken? Dan kan het zijn dat bepaalde, specifieke content die je plaatst slechts voor specifieke doelgroepen relevant is. Speciaal daarvoor kan je een Showcase-pagina aanmaken. Je kan op een showcase-pagina speciale content voor een bepaald publiek publiceren. Dit kan bijvoorbeeld voor een merk, campagne of ander initiatief zijn.

De regels zijn hetzelfde als die bij de gewone bedrijfspagina: plaats consistent aansprekende content. Omdat je op deze manier werkt met meerdere pagina’s, heb je ook meer tijd en aandacht voor je content nodig. Wat je ervoor terugkrijgt, zijn pagina’s met relevante content voor specifieke doelgroepen. Maar: als je je showcasepagina weer wilt verwijderen, moet je dit aanvragen bij LinkedIn. Denk er dus goed over na. 

9: Meten is weten
LinkedIn meet statistieken die je via jouw bedrijfspagina kan bekijken. Gebruik deze data om jouw content te optimaliseren. Beoordeel berichten bijvoorbeeld op hun engagement. Welk bericht scoort het best? Met deze informatie kan je jouw content steeds meer optimaliseren.

Als je uitgebreide rapportages wilt maken is het handig om de gemeten data te exporteren. Via LinkedIn loopt dit niet zo soepel. Zelf gebruik ik de ’Export LinkedIn Analytics’ extensie van Chrome waardoor ik alle gegevens binnen één klik kan exporteren.

In het kort:
Plaats wekelijks korte berichten, ondersteund met een afbeelding of video. Kijk terug welke berichten de beste scores halen. Succes!

 

 

Over de auteur

Willeke Stam
Online Marketeer bij Crowdmedia Lees meer over Willeke Stam

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Meer in channel Merk & Strategie

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs