RA*W in Cannes: Seminars die iedere strateeg moet zien

Moniek van Westerop reist met RA*W af naar het Cannes Lions Festival of Creativity en blikt vooruit.

Collectief RA*W reist dit jaar opnieuw met 30 jonge talenten naar het Cannes Lions Festival of Creativity. Drie RA*W'ers delen hun progamma en verwachtingen rondom het festival. Moniek van Westerop, strateeg bij J. Walter Thompson Amsterdam en bestuurslid van RA*W tipt (jonge) strategen uit het vak.

Door: Moniek van Westerop

Ik heb het geluk het Cannes Lions Festival of Creativity voor de derde keer te bezoeken. Cannes is voor mij met afstand het meest inspirerende reclamefestival. De seminars, de workshops, het ingezonden werk – de creativiteit vliegt je om de oren. En dat je ’s avonds verder kunt discussiëren over het vak, met de voetjes in het zand en rosé in de hand, geeft Cannes natuurlijk een gouden randje.

Sla AI even over
Cannes heeft een bomvol programma, en meestal voert één onderwerp de boventoon. Vorig jaar was dat zonder twijfel: VR. Naast veel VR activaties op het festivalterrein, werd (de impact van) VR in een recordaantal talks besproken. Dit jaar zie ik weer zo’n topic. Veel seminars zullen antwoord geven op de vraag hoe AI, data en robots onze wereld – en ons vak – gaan veranderen. Heel interessant natuurlijk, maar ik sla over. Omdat ik voorgaande jaren heb gemerkt dat dit soort impactvolle onderwerpen vaak vaag en op de vlakte blijven.

Ik heb in Cannes een heel ander doel voor ogen. Als strateeg zoek ik heel bewust naar de seminars waarvan ik concreet iets kan leren over het (strategie)vak.

  1. Everybody Lies: An Insight about Insights, door: IZMALKOWA

Een goed inzicht vinden is zo eenvoudig nog niet. Omdat mensen lang niet altijd zeggen wat ze écht vinden. Maar als springplank naar creatie is een human truth is wel rete belangrijk. In deze workshop worden tools die zelfs de FBI gebruikt. Als dat geen waarheden oplevert…

  1. What Are Memories Made Of? Stirring Emotions and Lasting Impressions, door: Fitch

Waaruit bestaat een herinnering? Wanneer verandert een onbewuste prikkel in iets wat je bijblijft? En: hoe zorgen wij reclamemakers ervoor dat onze boodschap opvalt in de oneindige informatiestroom die dagelijks tot mensen komt? Een kunstenaar, schrijver en neurowetenschapper geven ons het verlossende antwoord. Het zal mijn achtergrond als psycholoog zijn – ik denk dat de industrie hier nog veel van kan leren.

  1. Educating Generation Hybrid: Half Art, Half Copy, Half Tech, door: J. Walter Thomspson New York

Fijn! Naast het robot, data en innovatie geweld een seminar over diegenen die ons vak in ieder geval gaan bepalen: de reclamemakers van de toekomst. In deze seminar antwoord op de vraag: als de wereld om ons heen zo verandert, hoe stoomt de jonge garde zich dan klaar voor de uitdagingen van morgen? Ik ben er benieuwd naar, zeker vanuit mijn positie bij RA*W.
 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie