Creatie & Campagnes

Reclameslagers: McDonald's brengt modelburgers

Slager Robbert, blogger | 19 februari 2014, 9:00

McDonald's is bezig met een smakelijk charmeoffensief. Onlangs kregen we al inzage in hun Canadese vleesfabriek en in ons landje komen ze met “De Kuipertjes”.

De Kuipertjes zijn een gezin zoals er veel zijn; de kinderen houden niet van kunst, de mannen niet van shoppen, de vrouwen niet van voetbal en vader blijkt stiekem een held op sokken als het om hoogtes gaat. Toch is er één ding dat hen bindt als familie. McDonald&;s blijkt namelijk de plek waar iedereen gelukkig kan zijn. Voorbeeldige burgers ter promotie van voordelige burgers. De ironie.

Het eerste shot van deze reclamelap doet nog anders vermoeden. We zien een ouderwetse cinerama met als hoofdact “De Lollies”. Old Amsterdam, Grolsch Oud Bruin, Klene Drop? Het kan hier nog alle kanten op. Al snel komen de modern ogende Kuipertjes in beeld. Een vrolijk gezin met tegenstellende verhaallijnen. Gedurende een, prettig muzikaal ondersteunde, halve minuut leren we de familie van verschillende kanten kennen. Generieke boodschap hierin: je kan nooit iedereen tevreden stellen. Eigenlijk weet je als kijker nog steeds totaal niet waar je aan toe bent. We laten het met een glimlach over ons heen komen. In het slot komt de grote gele M in beeld en daarmee ook de clou: “Iets doen wat iedereen leuk vindt? Dat is makkelijker dan je denkt”. In beeld verschijnt nog de pay-off “Voor de Kuipertjes, voor iedereen”.

Eigenlijk is er weinig aan te merken op deze burgerlap. Leuk verhaallijntje, mooie beelden, vrolijk muziekje, vermakelijke ontknoping. Alleen die naam “De Kuipertjes” doet onze wenkbrauwen fronsen. Al met al is het een smakelijk stuk reclamevlees van McDonald&;s dat nooit de irritatiegrens aantikt. Geen evergreen of prijswinnend materiaal, maar gewoon een lekker snackje. Ook wel eens lekker toch?

Slagersoordeel: Vier modelburgers in een familiebox met gele saus.

;s - Kuipertjes

Over de auteur

Slager Robbert
Reclameslagers.nl is een reclameblog van twee Bourgondiërs met een pen als snijmes. Bureauonafhankelijk, vakgekken en kritisch omdat het moet. Reclames komen als lappen vlees op onze snijplank. Goed werk wordt doorgestuurd naar de traiteur, twijfelgevallen eindigen in de supermarkt en van het baggerwerk draaien we frikadellen in het abattoir. Voor een snelle vette hap kun je op onze site in het Smulhoekje terecht. Lees meer over Slager Robbert

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items reclameslagers Mcdonalds

Meer in channel Creatie & Campagnes

Meer in channel Merk & Strategie

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs