Creatie & Campagnes

Reclameslagers: Unox komt goed met een kom soep.

Slager Robbert, blogger | 2 april 2014, 9:45

WOENSDAG GEHAKTDAG: Een kom soep. Als slagers zijn wij er niet vies van. Het liefst gaan we voor een ossenstaartvariant met extra veel vleesballen. Het moment van nuttigen maakt dan niet eens echt uit, soep kan altijd. Unox weet dit als geen ander en komt daarom met een sterk tussendoortje. Een fraaie tv-commercial die alleen wel iets ‘lichter’ mocht.

Unox begint met een schattige soepfanaat die, wachtend op haar grote zus, de wereld om haar heen aanschouwt. De volgende scene speelt zich af in een bos waar een actieve vader zijn spelende zonen opjaagt. “Kom!” Hierna wisselen brandweermannen, bikinibabes en blozende bestuurders zich elkaar in wisselend tempo af met steeds weer datzelfde intrigerende woordje dat terugkeert. “Kom.” Na ruim een halve minuut komt de clue. “Het is eigenlijk altijd een goed idee. Kom. Soep”. Het afsluitende deuntje doet ook herkenbaar aan. Unox zit weer top-of-mind.

De commercial zit visueel sterk in elkaar. De beelden wisselen elkaar in een fijn tempo af en de verhaallijnen zijn afwisselend genoeg om niet voorspelbaar te worden. Het enige minpuntje is dat de beelden erg donker en daardoor zelfs herfstachtig aandoen. Hierdoor blijft soep teveel in de donkere maanden cyclus zitten, terwijl het nu een prima maaltijd(component) is voor het vroeg gestarte voorjaar.

De niet beoordeelde minpunten komen pas in de rest van de aan het licht. Zo ogen de ‘Hollandse Haiku’s’ té conceptueel. Ze staan mijlenver van de juiste toon en sfeer die wel in de tv-campagne geraakt wordt. Ook zien wij ‘Kom. Soep.’ niet transformeren tot het nieuwe ‘Biertje’, zoals Unox dat wel graag zou zien. Gelukkig voor de vleesmakers nemen we deze uitspatting nu (nog) niet mee in ons slagersoordeel en rolt er een welverdiende van de plank voor de Hollandse soepmakers.  

Slagersoordeel: Een vlezige tomatensoep met komkommer en ballen.

Over de auteur

Slager Robbert
Reclameslagers.nl is een reclameblog van twee Bourgondiërs met een pen als snijmes. Bureauonafhankelijk, vakgekken en kritisch omdat het moet. Reclames komen als lappen vlees op onze snijplank. Goed werk wordt doorgestuurd naar de traiteur, twijfelgevallen eindigen in de supermarkt en van het baggerwerk draaien we frikadellen in het abattoir. Voor een snelle vette hap kun je op onze site in het Smulhoekje terecht. Lees meer over Slager Robbert

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar

Gerelateerde items reclameslagers hakblok Unox

Meer in channel Creatie & Campagnes

Meer in channel Media

Meer in channel Merk & Strategie

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs