Rotterdam even het middelpunt van millennials wereldwijd, maar wat levert het op?

Aanstaande 6 november vinden de MTV EMA's plaats.

De jaarlijks terugkerende Europese award show van MTV vond vorig jaar plaats in Milaan, maar is dit jaar in ons eigen Rotterdam. Al sinds eind september zijn alle ogen van bakvissen wereldwijd gericht op het event en berichten beroemde artiesten met miljoenen volgers op social media over de award show - én Rotterdam.

Voor Rotterdam een fikse investering en de stad hangt dan ook al dagen vol met MTV EMA vlaggen. Jongeren vanuit all over the world hebben even Nederland en de stad Rotterdam als middelpunt van hun belangstelling. Maar wat levert het de stad eigenlijk op? We zoeken het uit op basis van social media data.

Rotterdam werd afgelopen maanden veelvuldig genoemd op social media, en niet alleen in het Nederlands, maar ook veelvuldig in het Engels. Sterker nog, Rotterdam werd gemiddeld gezien in 2016 nog nooit zoveel genoemd als de afgelopen maand. Zou dit te maken hebben met de award show?

Elke share van MTV EMA&;s heeft vermelding van Rotterdam

Elke keer dat het internationale MTV publiek een stem uitbrengt, krijgen zij de mogelijkheid dit te delen op Twitter en Facebook. Dit wordt dan ook duizenden keren gedaan. Op Twitter én Facebook worden berichten gevonden uit alle hoeken van de wereld. Niet alleen Europeanen stemmen op en EMA&;s, maar ook inwoners uit Canada, Mexico en Australië delen hun stem op de Europese awardshow op social media. Voor de naamsbekendheid van Rotterdam een positieve ontwikkeling. Op deze manier wordt de stad niet alleen onder Europeanen gepromoot, maar ook ver daarbuiten. Onderstaand een voorbeeld van een stem die gedeeld wordt op Twitter - met vermelding van Rotterdam als organisatiestad.

Hele jaar werd nooit zoveel gesproken over Rotterdam als afgelopen maanden

Door de awards naar Rotterdam te halen wordt Rotterdam niet alleen door millennials wereldwijd meer genoemd, maar ook Nederlanders lijken de stad vaker bij naam te noemen op social media. Zo werd op 27 september Rotterdam maar liefst 20.000 keer genoemd op 1 dag. Sinds deze dag tot vandaag gaat maar liefst 15 procent van alle berichtgeving over Rotterdam over de MTV EMA&;s. Sterker nog: in 2016 werd niet eerder zoveel gepraat over Rotterdam als de afgelopen maanden.

Buiten social media profiteren uiteraard restaurants, hotels en andere horecagelegenheden en toeristische attracties natuurlijk ook van de komst van de award show naar Rotterdam. Niet alleen Rotterdammers profiteren van de komst, ook jongeren vanuit heel Nederland trekken naar de stad in de hoop een glimp van de grootste artiesten ter wereld op te vangen.

Influencermarketing á la creme

Door de awardshow haalt Rotterdam niet alleen MTV naar Nederland en Rotterdam, maar vooral een peloton aan wereldwijde influencers met miljoenen followers op social media naar de stad. Dit peloton bestaat uit artiesten als Justin Bieber (89.000.000 followers), Green Day (4.400.000 followers) en DJ Martin Garrix (3.500.000 followers) die al over de awards en Rotterdam hebben bericht op hun social media kanalen. In totaal staan deze drie artiesten al voor een potentieel bereik van 100.000.000 met een referentie naar Rotterdam.

Daarnaast zijn er vijf backstage &;IT-girls&; samengebracht (influencers uit verschillende Europese landen). Zij zullen tijdens de show backstage verslag doen. De &;IT-girls&; bestaan uit o.a. de Nederlandse  (360.000 followers) en  (879.000 followers).

 

 

;m part of the first ever MTV EMA It Girls squad! Follow me around the entire weekend for a VIP experience in Rotterdam starting November 4th

Een foto die is geplaatst door Monica Geuze () op 1 Nov 2016 om 8:22 PDT


Rotterdam ook genoemd op internationale invloedrijke platformen

Niet alleen influencers berichten over Rotterdam. Ook invloedrijke websites als billboard.com berichten over Rotterdam als organisatiestad van de awards. Kortom: miljoenen mensen komen in aanraking met Rotterdam als organisatiestad van de awards.

Weinig tot geen aandacht voor Rotterdam als stad zelf

Er wordt weinig daadwerkelijk ingegaan op Rotterdam als hostingstad zelf. De stad wordt veelvuldig genoemd door grote internationale sterren, maar enkel als locatie voor de show. De award show lijkt veel goed te doen aan naamsbekendheid, maar inhoudelijk wordt de stad nauwelijks besproken in combinatie met de EMA&;s. Naar verwachting zal tijdens en voor de awards veelvuldig gebruik gemaakt worden van Snapchat en Instagram (de voornaamste social media kanalen gebruikt door jongeren). Deze zullen ook gebruikt worden in aanloop naar de show en in Rotterdam zelf.

Conclusie:

Naamsbekendheid voor Rotterdam door middel van de EMA&;s: GESLAAGD!

Rotterdam als interessante stad geprofileerd door middel van EMA&;s: We wachten het af tot na de awards...

Onderzoek is gebaseerd op data van reputatie-analysebureau Buzzcapture 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie