Second Screen App voor in de bioscoop: zie meer, beleef meer [#AIA13 Concept van de Week]

Telefoon aan tijdens de film! Het mag bij de Nederlandse speelfilm APP, graag zelfs.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het is de allereerste bioscoopfilm ter wereld die gebruik maakt van een second screen app, die extra spektakel toevoegt. Service2Media heeft een en de mobiele app werken samen, waardoor je op je smartphone automatisch foto’s, extra scènes en achtergrondinformatie te zien krijgt.

[Molblog.nl]

Slim audiosignaalHet werkt met een technologie van Civolution. Die brengt achter de schermen digitale watermerken aan in de audiotrack van de film. Je smartphone vangt ze op en gebruikt ze om de app in de maat te laten lopen met de film. Mark Peerdeman van Service2Media verduidelijkt: “Je merkt er niets van. De watermerken in het geluidssignaal zijn volledig gemaskeerd voor het menselijk oor zodat je niets merkt van het signaal dat extra scènes of foto’s op je telefoon in gang zet”.

Aandacht verdelen over twee schermenJe hoeft niets te missen, meent Mark. “De regisseur van APP, Bobbie Boermans, heeft uitvoerig onderzocht hoe lang mensen erover doen om hun aandacht te verleggen van het ene naar het andere scherm. Gemiddeld is drie seconden genoeg, zo bleek uit deze analyses. En hij houdt nauwkeurig rekening met het moment waarop de extra informatie wordt aangeboden. Niet bij de clou dus bijvoorbeeld, maar wel tijdens rustiger scènes. Je telefoon gaat een paar seconden van tevoren trillen zodat je weet dat extra info onderweg is.”

De wereld veroverenAPP was het eerst te zien in Amsterdam. Inmiddels heeft de film in meer dan honderd Nederlandse bioscopen gedraaid, is op het Filmfestival in Cannes gepresenteerd en in meer dan zestien landen verkocht. Mark: “Deze week gaat de film in Rusland in première.” De Second Screen app kan in elke bios draaien. Mark: “Het enige wat je nodig hebt om de synchronisatie te laten werken is een geluidsinstallatie. Geen internetverbinding of wifi. Dat is wat ons onderscheidt van de concurrentie.”

Filmervaring uitbreidenMark ziet kansen voor verdere uitbreiding van de technologie. “Nu passen we het concept alleen tijdens de film toe. Je kunt de filmervaring nog uitbreiden door gebruikers voor of na de film nog een bericht te sturen. Ook kun je de mogelijkheid bieden om de film na afloop toe te voegen aan social media. Betere marketing kun je je niet voorstellen.”

ToekomstAPP is een groot succes. Hoe staat het met plannen voor andere films? Mark: “Die hebben we nog niet. We zijn nu nog heel druk met APP, De vele positieve reacties werken wel stimulerend op ideeën voor op nieuwe producties.” Op 22 oktober 2013 wordt de film uitgebracht op dvd en Blu-ray – De Second Screen app doet het ook thuis voor de buis. De film zal eind september ook vertoond worden op het Nederlands Filmfestival.

Accenture organiseert in 2013 voor de zevende keer de Innovation Awards. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie. Elke week wordt er op Molblog een opvallend concept besproken. De prijsuitreiking vindt op 8 november plaats in de Convention Factory in Amsterdam.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie