Sommige sterke merken mogen best snel weer verdwijnen

Sterke merken die vernieuwen, blijven bestaan.

Snel opkomende merken kunnen veel teweegbrengen. Toen Apple op de markt kwam, ontsteeg dat merk in een klap het bestaande niveau en koppelde een sterk verbeterde functionaliteit aan schoonheid en sierlijkheid. Het hebben van een Apple vertelde iets over de bezitter: ik ga met de tijd mee, ben origineel, creatief, artistiek en, by the way, ik heb een dijk van een inkomen.

iWereld

De komst van Apple segmenteerde de markt. Concurrenten werden met hun neus op dit nieuwe,  uiterst hippe feit gedrukt. Apple is leading, zij liepen achter. Tenminste, dat gold voor wie met Apple wilde concurreren. Wat niet iedereen wilde. Nieuwe segmenten bieden immers nieuwe kansen. Maar het hightech-notebook-gadgetlandschap was definitief veranderd. De wereld veranderde in de iWereld, zoals we die nu kennen.

De komst van die enkeling kan veel in beweging brengen. Er worden klappen uitgedeeld, bedrijven gaan ten onder, andere ontstaan, er worden kansen gecreëerd, nagedacht, de blik wordt niet alleen naar buiten maar ook naar binnen gericht. De tektonische platen onder de economie en alles wat daarmee samenhangt – en dat lijkt nagenoeg alles – blijven schuiven.

Apple was een aardbeving. Het verschil ontstond tussen meedoen en niet meedoen, of doordat het tempo niet kon worden bijgebeend, of omdat de situatie dwong tot andere routes die al dan niet succesvol bleken.

Tweede bammetje

Apple raakte zelfs tot op zekere hoogte ons sociale leven. Als je iemand in de trein zag zitten met een ronduit ambtelijk uitstraling, uit het raam turend terwijl hij zijn tweede bammetje uit het zakje haalde – de banaan bewaarde hij voor straks –  was het oordeel gauw geveld; maar als hij vervolgens een Apple uit zijn tas haalde, moest de aanvankelijk geamuseerde en veroordelende toeschouwer toegeven dat de man vermoedelijk toch tot dan toe bijzondere kwaliteiten moest hebben; anders heb je niet zo’n fraaie Apple. De kijk op de man veranderde, met behoud van vooroordeel, dat wel.

Sterke merken dwingen. Waarden verschuiven, veranderen (ogenschijnlijk) van gewicht, kleur, samenstelling.

Het merk Trump

Het razend sterke merk Trump dwingt ook. Trump creëert uitersten (of hij is voortgekomen uit uitersten, maar dat kip-eiverhaal speelt nu even geen rol). Zowel voor- als tegenstanders blijven vasthouden aan hun oordeel. Die onwrikbaarheid in polarisatie blijft nog wel even bestaan, maar er komt een moment dat ook over deze man en zijn beleid nuances gaan ontstaan.

Voordelen

Trump heeft zo z’n voordelen: waarden die steeds meer in schaduw terechtkwamen, beginnen weer in het licht te komen. Woorden als solidariteit en tolerantie krijgen weer betekenis en worden voelbaar. Want Trump dwingt ook tot het antwoord op de vraag: als we (de gevolgen van) zijn ideeën niet wensen, wat wensen we dan wel?  En wat moeten we daar voor doen?

Moeten we dan maar gewoon blij zijn met Trump? In het licht van de geschiedenis: vast wel. In het licht van het heden: mwah.

Abrupte vernieuwing

Apple zorgde voor grote verschuivingen. Goede en minder goede. Zoals Trump dat ook doet. Maar sommige sterke merken mogen van mij best wel weer snel verdwijnen. Een troost: sterke merken die vernieuwen, blijven bestaan. Sterke merken die ons terugwerpen in de tijd, en alleen door die abrupte verandering de schijn wekken van vernieuwing, die blijven maar zelden lang aanwezig. Toch?

Trump-foto:  

Steve Jobs-foto: Wikimedia

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie