Terugblik op 24 Consult: we blended!

Op het 24Festival adviseerden 24 jonge reclametalenten en 24 seniors MKB'ers in korte consults. Een terugblik.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De 24 jonge reclametalenten die op het meededen aan zijn lid van en , met maximaal 5 jaar werkervaring.

Saloua el Boussaidi en Saskia Wijsman, Strategen bij Social Embassy, blikken terug.

Zou dit wel werken? Zouden wij juniors met de seniors wel blenden en zo daadwerkelijk goed advies kunnen geven aan de MKB’ers? Op het moment dat we bij 24Consult zaten, had er van alles mis kunnen gaan. Zo werden we gekoppeld aan een partner met wie we nog nooit samengewerkt hadden. We wisten niet of het wel een goede fit zou zijn wat betreft expertise en of de seniors ons serieus genoeg zouden nemen om ons ook aan het woord te laten. Daarnaast heb je nog met de klanten te maken. Zouden zij er vertrouwen in hebben dat we hen konden helpen met hun vraagstuk? Of zouden ze ons zien als te junior en enkel naar de senior luisteren? Gelukkig waren we hier in de 24Consult workshop  goed op voorbereid, en konden we met de juiste tips & tricks op zak gemotiveerd en een beetje nerveus aan de MKB Advies Marathon beginnen.

Elk team kreeg twee MKB’ers met brandende communicatievraagstukken aan tafel. We hadden per MKB’er één uur de tijd om meer informatie te achterhalen en daarna goed maar snel advies te geven. Normaal gesproken krijgen we bij een nieuwe klant als strateeg meer tijd en gaan we een uitgebreid proces in. De gesprekken met de MKB’ers hadden eigenlijk hetzelfde proces maar dan in sneltreinvaart. En dit, samen met het echt proberen op te lossen van hun problemen, leek ons het allerleukste aan 24Consult.

Toen de MKB’ers eenmaal bij ons aan tafel zaten, bleek al snel dat hun opgegeven vraagstuk vaak niet het probleem was dat als eerste aandacht verdiende. Zo moest wellicht de doelgroep verbreed worden of de beoogde media toch anders zijn. Een MKB’er die kwam met de vraag &;Wat kan ik met social media?&; stuurden we naar huis met de opdracht om zijn merkpositionering en doelgroep te concretiseren. Niet helemaal wat hij verwachtte, maar uiteindelijk voor hem erg nuttig.

De teams moesten samen goed en snel schakelen. Dit maakte het ontzettend dynamisch en leuk. De match tussen de jonge talenten en de seniors werd goed zichtbaar: beiden hebben een andere expertise, functie en manier van vraagstukken aanpakken. Dit kwam goed samen en zo kwamen we tot een passend advies voor de MKB’ers.

Na een uur verlieten de MKB’ers de Stadsschouwburg, vol inspiratie en een nieuwe, verse blik op hun bedrijf en vraagstuk. Ook wij consultants kregen erg veel energie en inspiratie uit deze sessies: op een andere manier samenwerken, veel van elkaar leren, maar vooral ook enthousiaste ondernemers daadwerkelijk kunnen helpen met onze kennis van het vak.

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie