Social

Is uw organisatie binnenkort een social business?

Edwin Korver, auteur | 25 februari 2014, 16:16

Jeffrey Dachis, CEO van de Dachis Group, schreef in het voorwoord van het boek 'Social Business by Design' van Dion Hinchcliffe en Peter Kim: "Everything that can be social will be".

Wie dacht dat social media &;iets grappigs tussen consumenten is&; begrijpt volgens Jeff Dachis niets van wat ons te wachten staat.

Zijn uitspraak: "Everything that can be social will be" klinkt welliswaar nogal bout, maar het raakt m.i. de spijker vol op de kop. Sterker nog, disciplines binnen organisaties die zich onttrekken aan de sociale interactie met belanghebbenden (stakeholders) zullen in de toekomst in een isolement belanden en in toenemende mate gewantrouwd worden.

De term &;social business&; wordt inmiddels alom gebruikt om de grootste transformatie ooit aan te duiden in de manier waarop we organisaties inrichten en besturen: van gesloten me-bolwerken naar open we-communities. 

Een social business is een organisatie die bedrijfsbreed en doelgericht social media technieken inzet om haar doelstellingen te verwezenlijken. 

Bovenstaande definitie staat mijlenver verwijderd van de huidige focus van menig marketeer, waaronder het verzamelen van zoveel mogelijk likes op Facebook of het verkrijgen van klantreviews. Social business is dan ook geen marketing: marketing is slechts één van de disciplines die sociale media technieken kan inzetten om haar doelen te bereiken.

Zo zette de HR-afdeling van social media technieken in om werknemers te verbinden, het verloop van personeel te beteugelen en studenten zo vroeg mogelijk bij het bedrijf te betrekken. -991" target="_blank" title="Microsoft">Microsoft paste social media technieken toe om het negatieve imago van het bedrijf in het partnerkanaal om te buigen in een actieve co-participant. SAP profiteert al jaren optimaal van de inzet van het door de specialistische kennis met al haar stakeholders te delen. volgt het sentiment rond het merk en de producten en bracht het terug tot één indicator: "to connect the dots between internal KPIs and what customers are saying".

Veel van deze succesverhalen komen nog voort uit ICT-bedrijven, maar laat u er niet door ontmoedigen: het zijn de early adopters van een trend die we binnenkort in en rond elke organisatie zullen terugvinden. Want de massale opkomst van de social media heeft de verwachtingen van elk individu ten aanzien uw klantgerichtheid en betrokkenheid definitief veranderd.

Stel u daarom de vraag:
Hoe gaat u social media technieken inzetten om uw bedrijfsdoelstellingen te verwezenlijken?

Over de auteur

Edwin Korver
Edwin Korver
De laatste 7 jaar richt ik me als blogger/auteur specifiek op social business, social business strategie, change management en modelontwikkeling. Mijn passie en persoonlijke missie ligt in het inzichtelijk maken van vaak complexe materie, liggend op het kruispunt van technologie, economie, management en marketing. Lees meer over Edwin Korver

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar

Gerelateerde items Stakeholders Social Business