Marketing Technology

Waarom je Snapchat niet snapt

Alain Dujardin, blogger | 28 september 2015, 7:00

2 miljoen Nederlanders zitten op Snapchat. Maar hoe goed snap je Snapchat nu echt? Tijd voor #SnapchatDag.

Een tijdje terug schreef ik over onze . En hoe Twitter en Facebook in haar ogen zo goed als niet bestonden. Twitter was volgens haar hartstikke dood, Snapchat, WhatsApp en Instagram springlevend. Vervolgens werd de column veelvuldig op datzelfde Twitter en Facebook gedeeld. En schreef er zelfs een stukje over.

We klampten ons vast aan de profetische woorden van een tiener. Alsof we collectief de grip op een generatie kwijt zijn. . Digital natives. We geven het een naam en proberen ze te vatten. En te bereiken. Maar hoeveel moeite doen we nu echt om deze generatie te doorgronden? Het is business as usual, en af en toe installeren we een app. Zo blijkt maar (1%) Snapchat te gebruiken.

De dag nadat we de eendagsstagiaire hadden uitgezwaaid maakte ik een account aan op Snapchat. Instagrammen, dat deed ik al een tijdje. Die app voelde altijd al vertrouwd. Mooie plaatjes delen. Je krijgt likes en reacties. Voor iemand die digitaal opgroeide met Hyves (Ja! Hyves!) en Facebook is dat allemaal nog best te behappen. Maar Snapchat, dat was het Grote Onbekende. Foto’s verdwijnen (help!) na max 10 seconden, tenzij je een verhaal deelt. Je krijgt geen likes, de ultieme trofee is dat je vrienden een screenshot van je foto maken.

Toegegeven, ik twijfelde even of het wel kon. Je op je 37ste melden op een social media app die bekend staat om  en het meest gebruikt wordt door jongeren tussen de . Hoorde ik daar eigenlijk wel thuis? De jongerensoos of de studentencafé&;s, die liet ik toch ook al een tijdje links liggen?

De nieuwsgierigheid overwon. Ik zette door en installeerde de app. Om vervolgens te ontdekken dat ik welgeteld twee vrienden had: twee twintigers ook nog eens, het jongere broertje en zusje van mijn vriendin. Ik begon ze te volgen. Kreeg een inkijkje in hun leven. Maar meekijken was niet genoeg. Ik moest het doorgronden. Dus moest ik gaan delen. Mijn snaps de wereld in slingeren. Ik deelde dat ik de Champions League keek, dat ik aan het bier zat met vrienden, dat ik in de speeltuin (rock ’n roll!) zat. Mijn snaps waren bo-ring. Geen snap waard.

Weken zat ik op Snapchat en ik begreep er stiekem maar weinig van. Niet dat de interface zo moeilijk is. Je kunt naar links, naar rechts, of naar beneden ‘swipen’ en dat is het wel zo ongeveer. Nee, Snapchat heeft een steile ‘learning curve’ omdat het compleet anders is dan alle andere sociale media apps.

Zelfs de 26-jarige Tech redacteur van Time Magazine, Alex Fitzpatrick, vroeg zich af of de &;user interface&; van Snapchat nou zo ingewikkeld is. Het lijkt wel of een generatiekloof zich steeds sneller aandient. Dertigers zijn in deze digitale tijden oud. Een tijdje terug publiceerde Quartz , over de reacties van medewerkers op de mobiele betaaldienst Venmo. De grens, de Venmo-lijn, lag bij dertig. Vanaf die leeftijd werd er compleet anders over gedacht. 

Maar na een tijdje begon ik Snapchat te snappen. Raakte gewend aan ‘vertical film making’. Ik kliederde digitaal op mijn foto’s. Trok gekke bekken, en liet rook uit mijn neus en regenbogen uit mijn mond komen. Onderbroekenlol. Ik had plezier met mijn twee Snapchat vrienden. Het voelde alsof ik ze beter kende. Alsof ik ze beter begreep.  

Ik zag de potentie van ‘Verhalen’ en ‘Discover’ voor .lo9y869uefaaqw" target="_blank">mediabedrijven en merken. Maar zag ook hoe weinig merken echt raak wisten te schieten. Ik schaamde me voor slechte pogingen van merken die dachten ‘jong’ te zijn. Marketeers noemen het graag: ‘Daar zijn waar je doelgroep is.’ Tieners denken dan: het is weer tijd om te gaan.

Langzaamaan druppelden er wat vrienden de app binnen. Ongetwijfeld getriggerd door de getallen ( hebben Snapchat op hun telefoon) of door de talloze presentaties over de marketingmogelijkheden. Maar delen, dat doen ze niet. Ze gluren een beetje. En kijken dus naar een leeg scherm. Geen vrienden. Geen snaps. Geen verhalen. Van Snapchat snap je op die manier helemaal niets. Laat staan dat je kunt beoordelen of het iets voor jou (en je merk) is.

Dat moet dus anders. Je kunt nu eenmaal niet om 15 uur ’s middags de disco binnenlopen en concluderen dat het een dooie boel is. Dus voordat je Snapchat wel of niet gaat omarmen, doe mij een lol: organiseer een . Een dag lang communiceert het hele bedrijf alleen via Snapchat. Iedereen onder de 25 is mentor, de rest is leerling. Of misschien moeten we morgen uitroepen tot landelijke . Wie durft?

&;The best way to learn a technology is to use it. You’ll be surprised how much you can learn in a day.&;

Over de auteur

Alain Dujardin
Creative Director | Greenberry Lees meer over Alain Dujardin

Reacties op dit artikel (8)

Comment author avatar
Avatar

Saskia Wijsman

(28 september 2015, 11:32)
Juist, doen is begrijpen! Wel jammer als je inderdaad te weinig mensen in je omgeving hebt die het ook doen.

Helemaal eens met omarmen. Kreeg laatst dit artikel doorgestuurd, waar BBDO New York het inderdaad de werknemers ook afdwingt. Niet dit soort dingen bij de jongere werknemers laten liggen, maar gewoon zorgen dat iedereen het begrijpt:
http://digiday.com/agencies/agencies-snapchat-school/

Voor de mensen die het vanuit een presentatie nog wat beter willen begrijpen, ik heb er een heel verhaal over gehouden bij SMWRdam laatst:

http://www.slideshare.net/swijsman/snapchat-voor-merken
Avatar

Mike

(28 september 2015, 11:38)
vraag is: hoe lang is dat dan leuk...?
Avatar

Renate

(28 september 2015, 13:57)
Misschien leuk om vodafone.nl te volgen voor inspiratie. Vooral op vrijdag erg leuk!!
Avatar

Gideon Tailleur

(28 september 2015, 17:43)
http://g-tail.nl
#snapchatdag voelt voor mij wel heel "geforceerd". Facebook etc. is ook gewoon organisch ontstaan. Daar ligt de kracht juist.

Daarnaast had ik begrepen dat Snapchat alleen mikt op high-end bedrijven die 750.000 dollar per dag moeten neerleggen om te adverteren.

Marketing/creativiteit is een kwestie van proberen. Dus je moet wel een hele grote zijn, mocht je 750.000 dollar play money willen inzetten.

Zolang ik bedrijven nog niet eens het maximale zie halen uit Facebook, Youtube, maar ook traditionele media als Billboards nog niet zie gebruiken waar het voor te gebruiken is. Denk ik dat daar de grote winst zit om meer verdieping in te brengen.

Aan de andere kant: als je in 10 seconde je boodschap kan overbrengen, dan kan je zeker sommige merken wat leren met een boodschap verspreiden op bijvoorbeeld billboards.

Wat dat betreft zie ik kansen voor Snapchat: Een goede leerschool hoe je andere media optimaal kan inzetten.
Avatar

evy riviere

(28 september 2015, 17:57)
Mode kapper nagan stielieste stilieste
Avatar

Karin Boon

(29 september 2015, 15:19)
Inderdaad gewoon SNAPCHAT gaan gebruiken dan kom je erachter hoe fantastisch deze social media kan zijn, bijvoorbeeld deze toepassing tijdens de fashion week vind ik een goed voorbeeld wat snapchat voor je als merk kan betekenen ==>
http://thedailylady.eu/frontrow-fashionweek-met-snapchat/
Avatar

Elly Visser

(17 oktober 2015, 12:52)
Het duizeld me eerlijk gezegd! Is het nu nog niet genoeg? Snapchat erbij?
Er is toch al zoveel om alles met iedereen te delen en 'vrienden' uit te kiezen en te accepteren en om je foto's te manipuleren. Ja, dat doe ik allemaal al! Voor welke leeftijdsgroep is dit interessant? Is het alleen voor de fun...? Ik heb mijn bedenkingen, sorry!
PS Ik ken trouwens niemand in mijn omgeving die het gebruikt.

Gerelateerde items Snapchat Socialmedia Tieners

Meer in channel Marketing Technology

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs