Waarom was de markt niet beter voorbereid op het verdwijnen van Flash?

Flash is dood. Lang leve HTML5.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Eigenlijk zou ik deze blog niet moeten hoeven schrijven. Ieder bureau dat en elke adverteerder die zichzelf een beetje serieus neemt, is al lang op HTML5 overgestapt. Maar zoals  al constateerde, lopen er nog steeds volop campagnes die uit Flash zijn opgebouwd. En dat terwijl Flash al jaren op zijn retour is.

Redenen om over te gaan tot het blokkeren dan wel negeren van Flash, zijn vooral de snelheid en veiligheid. Of liever gezegd: het gebrek hieraan.

HTML5 appelleert aan een duidelijke consumentenbehoefte
HTML5 is  veel prettiger voor de internetgebruiker. In tegenstelling tot bij Flash,  hoeft de gebruiker niets extra&;s te downloaden. Filmpjes en andere ‘rich content’ kan hij meteen zien als hij de website bezoekt.

HTML5 is niet nieuw, verre van zelfs. Na ongeveer vijf jaar van ontwikkeling is HTML5 per oktober 2014 opgenomen als officiële standaard. Het grootste voordeel van HTML5 is dat er steeds minder plugins (zoals Adobe Flash, Java, Silverlight en QuickTime) nodig zijn om applicaties in te maken en displays te embedden in een HTML-document.

Positieve en negatieve HTML5-bannerervaringen vanuit design en development
Adverteerders en bureaus lopen nog tegen tal van zaken aan. Doordat HTML5 een open standaard is, mag er bijvoorbeeld van allerlei externe classes gebruik worden gemaakt. Hierdoor zijn animators en designers vrij in hun keuzes en hoeven ze zich niet te houden aan één programma. Vanzelfsprekend moeten ze wel rekening houden met de verschillende specificaties van het admanagementsysteem. Maar dankzij de open standaard heeft iedereen zijn eigen benadering. En dat brengt risico’s, maar ook veel vragen met zich mee. Zo lopen tal van animators en designers rond met vragen over de techniek en opbouw van de HTML5-uitingen.

Maar dat is begrijpelijk. HTML5 vraagt om precisiewerk. Het kost meer tijd om een HTML-banner te maken vanwege de complexiteit.

Daarnaast is het testen van HTML-uitingen veel intensiever. Elke browser gaat anders met HTML om, zodat het van belang is om te testen op meerdere browsers. Denk hierbij aan CSS of plaatjes en fonts die zich anders kunnen gedragen per browser. Je kunt de nieuwe banner online testen via bijvoorbeeld , of .

Het proces en de doorlooptijden duren misschien langer, maar HTML5-banners bieden veel voordelen. Zo zijn third-party plugins niet noodzakelijk en zijn ze compatible met mobiele devices (o.a. iOS, dat geen Flash ondersteunt) en de meeste browsers, waaronder Chrome. Een ander voordeel is dat de afmetingen van de uitingen flexibel zijn. Je kan dezelfde uitingen gebruiken voor de verschillende formaten.

Kies voor kwaliteit
In de markt zie ik nog steeds dat bedrijven kiezen voor de gemakkelijke weg, door een aantal online tools te gebruiken, zoals , waarmee zij Flash banners omzetten naar HTML5. Maar uit diverse hoeken van de sector hoor ik dat dit niet altijd goed werkt. Kies daarom voor kwaliteit in plaats van snelheid en gemak. En neem nou alsjeblieft geen onnodig risico. Vraag altijd advies aan je online- of mediabureau.

Is het niet gelukt om HTML5 uitingen (op tijd) te creëren en worden je Flash-uitingen nu gepauzeerd vertoond? Dan raad ik je aan om kwalitatieve, geanimeerde GIF-uitingen in te zetten om de tijd te overbruggen tot de HTML5-uitingen klaar zijn. Want banners die niet goed worden afgespeeld of überhaupt niet worden getoond, leveren nu eenmaal niets op.

Een kwestie van tijd
Bureaus en adverteerders in het digitale domein zullen zich pertinent moeten schikken naar de dynamiek van de technologische ontwikkelingen. Dat vraagt om een permanent proactieve houding en een hoge mate van technische kennis en inzicht.

Dat er ook bij bureaus een chief technology officer benoemd gaat worden, is dan ook een kwestie van tijd.

 

 

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie