Premium

Big Group neemt Brandworks International en 230V over: 'Het was een bewuste keuze'

Het Engelse Big Group wil een hub in Europa. Brandworks en 230V heten vanaf nu 'Big Amsterdam'.

Het Engelse bureau Big Group neemt de Brandsworks International en 230V over. De Amsterdamse bureaus gaan verder onder de naam ‘Big Amsterdam’. De betrokkenen lichten de overname tijdens de feestelijke lancering  in Soho House Amsterdam toe.

Tijdens de opening zit de feestvreugde er al goed in. Na de korte presentatie over de geschiedenis van Big Group, roept Bas Jongerling met een glas prosecco in zijn hand: ‘En nu gaan we dansen.’ Maar wat valt er precies te vieren? En wat kunnen we van Big Amsterdam verwachten?

Ogilvy

230V, een bureau gespecialiseerd in merkactivaties, is in 2015 opgericht door Bas Jongerling, Coen Zuijdervliet en Karen Mönnich. Jongerling en Zuijdervliet werkten voorheen als creatief duo bij Ogilvy en vormen ook bij Big Amsterdam de creatieve directie.

Brandworks International bestaat sinds 2014 en helpt organisaties bij het groeien in Europa middels marketing. Het bureau is opgetuigd door Michel van den Houten, hij wordt managing director van Big Amsterdam. En het Engelse Big Group bestaat nu 25 jaar en is opgericht door Nick Scott. Het bureau bestaat uit 130 medewerkers en heeft diverse vestigingen in Engeland. Zij zijn gespecialiseerd in data en technologie.

Brexit

De betrokkenen hebben elkaar ontmoet tijdens een diner en daar zijn de eerste plannetjes voor de overname ontstaan. Binnen een paar maanden was de overname een feit. Big Amsterdam is nu de Europese hub van Big Group. De Amsterdamse vestiging gaat accounts oppakken vanuit Londen, zoals: Mastercard, Samsung, Hyundai en Nort Face.De klanten die 230V en Brandsworken hadden, vallen nu onder Big Amsterdam. Volgens Scott neemt Big Group deze stap niet door de naderende brexit. De ceo is, naar eigen zeggen, al jaren bezig met plannen van een Europese vestiging.

Handtekening

De Amsterdamse bureaus stemmen in met een overname omdat ze ‘volwassen willen worden’, laat Jongerling weten. ‘Bij onze vorige werkgevers hebben we prijswinnend werk gemaakt, maar als bureau hebben we niet vaak op het podium gestaan. We moeten ons verbinden aan anderen om zo de commercieel slagkracht te vergroten.'

Het is een bewuste keuze, vervolgt Jongerling.‘Als het een netwerkbureau, zoals WPP was, dan had ik het echt niet gedaan. Big Group is een bureau uit Engeland met meerdere vestigingen. Zij zochten een creatieve partij en die rol nemen wij nu op ons. We mogen onze eigen weg kiezen en blijven zelfstandig.’

Big Amsterdam wil een allround bureau worden. ‘Door de ondersteuning vanuit Londen kunnen we nu een uitgebreide dienstenportfolio aanbieden. We hebben nu ook kennis over data en technologie, waardoor we de campagnes meetbaarder kunnen maken en bijvoorbeeld aan de slag kunnen met AR, VR en 3D. We merken dat onze klanten daar behoefte aan hebben.’

Het team
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie