Premium

Digitaal bureau Elements wordt onderdeel van MakerStreet

Het netwerk MakerStreet komt hiermee op ruim 340 medewerkers. Joris van Heukelom: ‘Je moet evenveel kunnen maken als bedenken.’

Merten Foto

MakerStreet breidt uit met digitaal bureau Elements. Dit bureau zit achter de front- & backend van merken als onder andere KPN, AvroTros, MiniBrew, Afterpay, Gemeente Amsterdam, VNG, Intergamma en Vattenfall. Met als recent wapenfeit de app van het televisieprogramma “Wie is de Mol”. Met vestigingen in Almere en Barcelona telt Elements 70 werknemers.

Erwin van Hasselt, managing partner Elements, ‘Al sinds de start van Elements in 1996 zit het maken van digitale producten in ons DNA. In de markt waarin we opereren is de drive om continu te innoveren ongekend groot. Het is een must! Om dat goed te kunnen doen is schaalgrootte extreem belangrijk. Daarnaast heb je een mix van verschillende expertises nodig. Beide hebben we gevonden binnen het netwerk van bedrijven dat Makerstreet is.’

MakerStreet komt door de overname op ruim 340 werknemers. Alle aandelen van Elements gaan over, waarbij het bedrijf onafhankelijk blijft opereren. De huidige eigenaren worden mede-eigenaar van MakerStreet.

Volgens MakerStreet co-founder Joris van Heukelom is het specialisme van Elements ‘zeer welkom’ omdat de verhouding tussen creatie en developmentcapaciteit de laatste jaren iets scheef was gegroeid. ‘Er was binnen ons netwerk een overmacht aan designers ten opzichte van developers. Dat kan in onze wereld een uitdaging zijn: dat je meer kunt bedenken dan je kunt maken. Daarom is Elements een aanwinst, we voegen heel specialistische bouwcapaciteit toe, waardoor de verhouding weer optimaal is.’

Was de optie voor Elements: zelf design verder uitbouwen of aansluiting zoeken?

Van Hasselt: ‘Ja dat klopt. De creatieve competence wilden we uitbouwen, maar dat ging te traag en te moeizaam, omdat we echt als techstudio zijn gepositioneerd. Designers voelen zich niet altijd op hun gemak in een development-omgeving. Daarnaast moet je verschillende ballen in de lucht houden. Als technologiebedrijf moet je blijven innoveren en continu nieuwe dingen proberen. We hebben ons dus georiënteerd en hebben bewust voor MakerStreet gekozen omdat we autonoom kunnen blijven en toch aansluiting hebben. Dat past ook in de cultuur, mensen bij ons willen niet bij een grote corporate werken. Het is meer een familie dan een fabriek. Tegelijkertijd kunnen we met het netwerk wel schaalgrootte bieden.’

We zitten niet met start-ups te knutselen.
Is MakerStreet lang bezig geweest met het vinden van zo’n partij?

Van Heukelom: ‘Wij zijn voortdurend bezig met het faciliteren van groei, op een manier die past bij eenieder die het netwerk in past. Het specialisme en de onafhankelijkheid moeten gewaarborgd kunnen blijven. Een goed voorbeeld was BigShots twee jaar geleden en nu dus Elements. Daarnaast groeien ook werknemers vaak organisch door tot ondernemerschap.

Voor wie is volume belangrijk? Voor de partners die instappen, voor klanten of voor verkoop van het netwerk als geheel in de toekomst?

Van Heukelom: ‘Terechte vraag. Verkoop hangt op geen enkele manier in de lucht. Wij zijn financieel volledig onafhankelijk en willen graag nog lang doorbouwen. Wij willen wel graag een robuust onafhankelijk netwerk zijn en willen meedoen in de top vijf van digitale netwerken in Nederland. Onze belangrijkste klanten en partners zijn corporates en scale-ups; we zitten niet met start-ups te knutselen. De meeste corporates willen het liefst via een ingang binnenkomen voor een specialisme en niet moeten wachten tot iemand ze kan bedienen. Ook daar is kwalitatief volume cruciaal.'

Ik heb nog geen nieuwe-wereld-naam voor consultancy.
Joris van Heukelom
Wat is voor jullie dé voorbeeldcase van Makerstreet?

Van Heukelom: ‘Ik vind het mooi als de online en fysieke wereld bij elkaar gebracht worden. Tapp to go is een mooie, waar Albert Heijn is geholpen in het definiëren van mobiel betalen in een winkel. Voor Schiphol werken we ook aan manier waarop we de wachttijdperceptie kunnen beïnvloeden. Dat hebben we ook voor RAI en de Huishoudbeurs gedaan waar we echt aan crowd control hebben gedaan. Elements bouwt bijvoorbeeld mee aan de app voor Wie is de Mol? Dat heeft een touch of media in zich, maar heeft tegelijk een robuustheid in zich dat het overeind blijft als 1 miljoen mensen tegelijk de app checken.’

Zijn jullie ook consultants?

Van Heukelom: ‘Toen we acht jaar geleden begon te knutselen aan MakerStreet verzamelde je schaarse skills en daarmee had je als agency een businessmodel. Het is gegaan van combineren van skills naar het beloven van oplossingen. “Ik ga dit voor jou fixen.” Daarmee maak je jezelf als netwerk verantwoordelijk voor de oplossing. Je merkt nu dat het toegaat naar wat in de oude wereld “consultancy” werd genoemd. Dat is echt organisaties helpen transformeren en toekomstbestendig worden. Dat doen we ook bij opdrachtgevers met grote schaal, zoals Nuon en Vodafone. Ik heb daar nog geen nieuwe-wereld-naam voor.’

What’s next?

Van Heukelom: ‘De tekenplaat is vrijwel ingekleurd. Maar we zijn er nog niet en er gebeuren ook nieuwe dingen. Op het vlak van IOT, van data-analyse, van machinelearning en AR/VR. Het inlijven van een techpionier als Elements is dan wel heel handig.’

Van Hasselt: ‘Met IOT zijn wij al enige tijd bezig, bijvoorbeeld met de gemeente Almere die met het installeren van sensoren die dingen meten. We hebben twee jongens die met een initiatief op het gebied van data bezig zijn. Die worden begeleid door de nestors en kunnen hopelijk groeien doordat ze op hun data expertise excelleren. Wij deden in het klein al wat MakerStreet in het groot doet.’

Blijft de identiteit van alle individuele merken altijd overeind of sluit je een eenmerkstrategie onder de naam MakerStreet niet uit.

Van Heukelom: ‘Zolang ik hier zit, zal diversiteit in merken overeind blijven. Ik zie een heel groot voordeel in een duale strategie waarbij de inwoners van de straat zichzelf kunnen besturen en eigen uithangborden kunnen maken om zichzelf te manifesteren. Maar ondertussen hangen we daar het merk van de straat boven. Het feit dat we het ondernemende netwerk zijn en continue op zoek zijn naar bedrijven die de straat sterker maken, blijft de essentie.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie