Een bureau dat aanvoelt als je eigen studio

Veel merken zetten een in-house creatieve studio op, T-Mobile liet haar studio juist zelfstandig verdergaan.

Marcel Vrugtman, Managing Director en Founder

Nimble Creatives is met de telecomprovider als grootste klant klaar om verder te groeien.

‘Trends zijn van voorbijgaande aard’, zegt Marcel Vrugtman, Managing Director en Founder. ‘Mogelijk worden die studio’s uiteindelijk ook weer extern, net als Nimble Creatives en lopen wij dus eigenlijk voorop. Wij hebben de natuurlijke ontwikkeling die er mogelijk is vanuit zo’n positie en rol in een grotere organisatie al doorgemaakt. Je kan zeggen dat wij als team nu ‘the best of both worlds’ in handen hebben door een interne flexibele mindset te combineren met externe creatieve power en schaalbaarheid. Behoorlijk trendbestendig dus inmiddels!’

Nimble Creatives biedt een interne flexibele mindset, gecombineerd met externe creatieve power en schaalbaarheid.

Challenger mindset

Nimble Creatives maakt creatief werk en content zoals dtp, graphic design, video en copywriting voor alle kanalen van T-Mobile, van sales tot technologie. Voor kleine en grote projecten en zowel interne als externe middelen. Heel divers en vaak met tijdsdruk, zoals dat gaat in een commerciële en dynamische organisatie. Vrugtman: ‘T-Mobile opereert vanuit een challenger mindset. Eigenlijk precies hoe wij ook werken omdat wij nét even sneller schakelen en over grenzen heendenken. Als intern bureau is het mooi dat je op de huid van de klant zit en die dus erg goed kent. Hierdoor kunnen wij pro-actief te werk gaan en snel leveren. Toffe samenwerkingen waarbij beide partijen elkaar aanvullen, zijn hierdoor mogelijk.

We zouden waarschijnlijk hoog scoren bij een merkquiz (lacht). We komen namelijk vanuit de Brand & Comms afdeling en hebben dus veel gewerkt met het merk en meegeholpen met de ontwikkeling ervan. Branding is een vak apart en door deze ervaring hebben wij onszelf en onze dienstverlening perfect kunnen ontwikkelen.’

Branding is een vak apart en door deze ervaring hebben wij onszelf en onze dienstverlening perfect kunnen ontwikkelen.

Specialisatie is key

Waar moet een creatief bureau of studio anno nu verder aan voldoen, naast snel leveren? ‘Klanten zijn mondiger geworden. Je kan het als vervelend ervaren als je mooie concept waar je op hebt gezwoegd niet is wat de klant in zijn of haar hoofd heeft, maar je kan het ook zien als een nieuwe mogelijkheid. Kill your darlings en move on. Daarbij verwachten ze dat jij als expert eerlijk en transparant bent, bijvoorbeeld als iets duidelijk geen goed idee is. Daarnaast moet je exact weten wat de doelgroep wil. Omdat het digitale landschap voortdurend verandert, moet je je continu blijven onderscheiden en vernieuwen. En: specialisatie is key. Vroeger had je veel meer full-service bureaus. Bedrijven nemen nu meer en meer partners in dienst op basis van hun specialisatie. Hierdoor geldt: als creatieve studio moet je flexibel kunnen zijn. Er wordt van de creatieven meer en meer verwacht om over de eigen grenzen heen te kijken.’

Op en top schaalbaar

Nimble Creatives zit ergens tussen reclamebureau en creatieve studio in, maar de balans neigt wel naar studio door de schaalbaarheid, flexibiliteit en servicegerichtheid: ‘We heten niet voor niets Nimble (flexibel-handig-snel, red.). Daarnaast kan je zeggen dat empathisch vermogen ook in ons dna zit, in tegenstelling tot sommige klassiekere creatieve, meer starre bureaus. Dat klinkt misschien logisch, maar je ziet toch vaak dat klanten het waarderen als je echt goed de tijd neemt om elkaar te begrijpen.’

Klaar voor nieuwe klanten

Nimble Creatives heeft haar skillset door de jaren heen uitgebreid en aangescherpt en groeit inmiddels door naar een breder klantenpakket. ‘Door waardevolle ervaring en het aantrekken van capabele professionals hebben we inmiddels behoorlijk wat kracht in huis voor het betere creatieve doe- en denkwerk. Bijvoorbeeld het bedenken en uitwerken van crossmediale doorvertalingen van een creatief concept.’
 
‘We zijn al druk bezig met werk voor andere klanten, groter en kleiner. Een leuk voorbeeld is ons werk voor Futurelab, een grotendeels onafhankelijk innovatief orgaan dat start-ups helpt. Heel tof en leerzaam om deze frisse, jonge ondernemers verder te brengen. Met onze unieke en bewezen way-of-working zijn we nu helemaal klaar voor meer externe klanten. Dus kom maar door!’

www.nimblecreatives.nl

Reacties:

Henny Nieuwenhuis
Le histoire se repete. Zo was Lintas ooit het in house agency van Unilever en Socmar diens marktonderzoek afdeling
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.