Premium

Een gezond bureau, toch gaat de stekker er na 15 jaar uit bij Pride PR

Robbert Minderhoud kon zich niet meer motiveren om het bureau te leiden, gesprekken over fusies en overnames liepen vast.

Robbert Minderhoud

Pride PR is opgehouden te bestaan. Niet door een faillissement, niet door een gebrek aan opdrachtgevers of andere grote malaise, wel omdat directeur-oprichter Robbert Minderhoud er simpel gezegd geen energie meer in kon en wilde steken. Pogingen om het communicatieadviesbureau te verkopen of te fuseren liepen op niks uit, na ruim 15 jaar is het nu gedaan.

Wringen

Minderhoud richtte Pride PR in 2004 op met Jan Faber, die 5 jaar aan het bureau bleef verbonden. Het werkte vooral voor tech-bedrijven. Na een jaar of 10 zag Minderhoud het PR-werk steeds meer veranderen en begon steeds meer twijfels te krijgen bij het bureaumodel. Pride PR telde zo’n 12 medewerkers en was er weliswaar voldoende te doen, maar niet het soort opdrachten waar hij altijd warm van werd. 

Minderhoud: ‘De  grote internationale concerns wilden productiewerk,  de persberichten- en nabelfabriek. De categorie bedrijven daaronder had vaak minder resources, waardoor je erg beperkt werd in wat je uiteindelijk voor ze kon betekenen. Dat begon steeds meer te wringen.’

Minderhoud wilde graag meer betrokken zijn, maar ervoer afstand van een deel van de opdrachtgevers. 'Die wilden dat we wat blogjes schreven en verder linkjes en artikeltjes in de krant regelde’. 

Broodheer

Het lukte ook niet voldoende om Pride PR om te vormen, zegt Minderhoud. ‘Daar ben ik misschien ook tekort in geschoten. Ik denk dat we te veel een generalist in onze dienstverlening zijn gebleven. Ik zei ook niet graag ‘nee’ tegen opdrachtgevers; je bent immers ook ondernemer en broodheer. Je wilt overal goed in zijn, maar dat werkt niet.’ 

Twee jaar terug leek er intern een oplossing gevonden. Accountdirector Ivette van der Elst nam de directiefunctie over van Minderhoud, die terugging naar de inhoud als consultant en adviseur. Lang duurde dat echter niet. Binnen een halfjaar besloot zij de onderneming te verlaten. Minderhoud moest weer terug naar zijn oude positie, maar vond het bijzonder moeilijk zich daar weer voor te motiveren.

'Krankzinnige earn out-scenario's'

Hij werkte aan een exit-scenario, sprak met partijen over een fusie of overname, maar zonder resultaat. ‘Het liep stuk op geld, op krankzinnige earn out-scenario’s en bedenkingen bij de discipline PR.’Afgelopen zomer besloot Minderhoud daarom om de zaken te gaan afhandelen, en regelingen te treffen met leveranciers, klanten en medewerkers. 

‘Dat heb ik samen met een deskundig team naar eer en geweten gedaan. Het is bijzonder spijtig dat mijn besluit zoveel mensen treft, zachte landingen zijn ook hierin moeilijk te regisseren. Je kan niet iedereen tevreden stellen. Toch kan opgeven ook een opluchting zijn.’

Laatste eer

Minderhoud is trots hoe hij met opgeheven hoofd ‘de sleutel heeft omgedraaid. Daarmee doe ik de naam van het bedrijf een laatste eer aan.’

Hij is zich weer gaan richten op werk waar hij ‘energie van krijgt’ en inmiddels aan de slag gegaan als marketing director bij Simacan B.V. een cloudplatform voor digitale samenwerking in transport & logistiek.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie