Premium

IAB Nederland en VEA willen fuseren

IAB Nederland en de VEA willen vanaf 1 januari 2021 verder als één organisatie. Wat de naam wordt is niet bekend.

Sakia Wagenmakers en Marion Koopman

IAB Nederland en de VEA gaan in oktober akkoord vragen aan de leden om verder te gaan als een nieuwe gezamenlijke organisatie. Het doel is ‘een verbindend netwerk te creëren voor iedereen in de branche, van CEO’s tot starters, waarin plaats is voor data, media, creatie en technologie.’

IAB Nederland is de branchevereniging voor digital advertising en marketinginnovatie. De achterban bestaat uit media, adverteerders, bureaus en techbedrijven. VEA is de vereniging van communicatie-adviesbureaus. Het ledenbestand groeide de afgelopen jaren doordat behalve reclamebureaus ook media- en pr-bureaus zich aansloten. De nieuwe organisatie is er voor ‘professionals werkzaam bij adverteerders, media-, reclame-en communicatiebureaus, marketing en ad-tech platformen, exploitanten en uitgevers.’

Marion Koopman, huidig voorzitter VEA, zal als voorzitter van de nieuwe vereniging het bestuur gaan leiden. Saskia Wagenmakers, huidig voorzitter IAB Nederland wordt vice-voorzitter. Directeur van de nieuwe vereniging wordt Wendy Pouw. Talmon Kochheim, de huidige directeur van de VEA, blijft als adviseur betrokken.  

Koopman licht de keuze voor de voorgenomen fusie toe: Het is eigenlijk heel logisch dat we dit gaan doen. De uitdagingen waar onze leden en de klanten van onze leden mee te maken krijgen, zijn nooit meer ééndimensionaal. Ze vragen om een grote diversiteit aan mensen en disciplines. En dus ook om een branchevereniging die breder kijkt, denkt en werkt. We zijn er achter gekomen dat we heel complementair aan elkaar zijn.’

Roep uit de branche

De gesprekken over samenwerking zijn een jaar geleden begonnen. Volgens Wagenmakers zijn er geen onoverkomelijke verschillen in ledenstructuur.

Wagenmakers: ‘Het is allemaal goed bij elkaar te krijgen. We zijn er stap voor stap doorheen gegaan en hebben open gesprekken gevoerd. Het belangrijkste is dat we in DNA en ambitie een klik vinden waardoor er energie in zit.’ De nieuwe organisatie vertegenwoordigt – mits goedkeuring wordt verleend – vanaf 1 januari 260 leden.

De roep om samenwerking vanuit de branche is niet nieuw. Eerder dit jaar zwengelde Zigt-directeur Joost Ishta het onderwerp ook weer aan. De clubs gaven toen al aan open te staan voor verdere samenwerking.

IAB Nederland maakte in 2018 al een samenwerking met bvA, de bond van adverteerders, bekend. Het ging toen onder meer om het delen van kantoorruimte. Ook pakten de organisaties samen op in de werkgroep Return On Ad Spend, waaruit een framework is voortgekomen. Volgens Wagenmakers worden alle bestaande samenwerkingen voortgezet. Ook staat de deur open voor gesprekken met andere brancheorganisaties.

Kroonjuwelen

VEA en IAB Nederland zeggen er alles aan te doen ‘de kroonjuwelen’ te behouden. Voor IAB Nederland, dat in 1998 werd opgericht, zijn dat onder meer de Taskforces waarin per onderwerp onderzoek wordt gedaan en vaak documentatie wordt opgeleverd. Een voorbeeld hiervan is de Taskforce Digital Out of Home dat vorig jaar het Handboek DOOH opleverde. Een nieuwe Taskforce die op de agenda staat is Creative.io waarin de combinatie van creatie data en tech centraal staat. Deze nieuwe taskforce is er bij uitstek een waarbij de kracht van de samenwerking goed naar voren komt.  

Voor de VEA, dat drie jaar geleden zijn honderd jarig bestaan vierde, zijn de kennis en kunde op het gebied van bedrijfsvoering belangrijk, maar ook evenementen en onderwerpen als de Effies, talentontwikkeling, diversiteit en de toegang tot het C-levelnetwerk.

Nieuw bestuur

Het voorgestelde bestuur ziet er als volgt uit:
Voorzitter: Marion Koopman

Strategie & Consument: Gijs de Bruijn + Joris Lak
Creativiteit: Dick van der Lecq + Yvonne Prins
Media & Commerce: Atva van Zanten + Brian Hirman
Data, Technologie & Privacy: Tim Geenen + Dorine van Mullem
Next Gen Talent: Baba Touré + Diana van Roest
Business Acceleration: Saskia Wagenmakers
Communicatie: Jos Govaart

Voor leden van beide verenigingen zal er op 8 oktober een digitale sessie zijn waarbij de voorzitter en directeur een toelichting geven op de voorgenomen fusie. De ledenvergaderingen vinden eind oktober plaats, dan wordt ook de nieuwe naam van de organisatie bekendgemaakt.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie