Premium

Mediatalent van het jaar, Lotte Hillen: 'Ik ben nog lang niet uitgeleerd'

Lotte Hillen won een Annual Masters of Media Award (AMMA), een vakprijs voor mediaprofessionals, in de categorie YIM mediatalent.

Lotte Hillen

Sinds Lotte Hillen, strateeg bij mediabureau UM, is uitgeroepen tot mediatalent van het jaar, gaat haar carrière in een sneltreinvaart. En het eindstation is nog lang niet in zicht. ‘Mediatalent of niet,  de ontwikkelingen in het vak gaan zo snel, dat je nooit raakt uitgeleerd.’

Twijfel
Had ze verwacht dat ze zou winnen? ‘Nee eigenlijk niet. We moesten een case uitwerken waarmee de omzet van Heineken zou worden verdubbeld. Ik bedacht een strategie die de doelgroep aanspoort om vaker bier te kopen. Over mijn aanpak was ik best tevreden, maar ik betwijfelde of ik door de tweede ronde zou komen. Als strateeg heb je een brede kennis over verschillende mediatypen. Maar in dit geval moest ik het opnemen tegen echte specialisten.’

Hillen was dan ook behoorlijk verrast door de onderscheiding. ‘En  natuurlijk ook trots. Maar ik ben er nog niet: een mediatalent is iemand die goed op weg is, maar nog hard moet werken om de beste te worden.’

New York
Hillen behaalde haar bachelor in communicatie en informatiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht, volgde vakken over reclame in New York, en schreef haar scriptie voor de master persuasieve communicatie in Sydney.

Een carrière in de reclame had ze niet direct in haar vizier. ‘Mijn bachelor was totaal niet op reclame gericht. In New York kreeg ik meer interesse in het vakgebied. Na mijn master ben ik teruggegaan naar Amsterdam en gaan werken bij een dochterorganisatie van Endemol. In die periode realiseerde ik me dat merken ook verhalen kunnen overbrengen die mensen raken.’ Hillen raakte geïnteresseerd in creatieve strategie en ging aan de slag bij UM, haar huidige werkgever.

De beste mediastrateeg
Daar houdt ze zich bezig met het slimmer inzetten van media en reclame. ‘Mensen vinden reclame vaak vervelend, en dat vind ik zonde. Dankzij de technologische ontwikkelingen kunnen merken op een andere manier met mensen communiceren. Daardoor krijg je meer synergie tussen media, merken, momenten en mensen en kan reclame in plaats van irritant ook fun zijn, of inspirerend.’

Hillen heeft een duidelijke ambitie: de beste mediastrateeg van Nederland worden. Hoe ze dat wil bereiken? ‘Door elke dag met plezier naar mijn werk te fietsen, met inspirerende mensen om te gaan en altijd nieuwsgierig te blijven.’

Advertentie
premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie