Premium

Niels Langereis ceo van New Story: 'We positioneren ons als creative marketing engineers'

Niels Langereis is recent ceo geworden van New Story, voorheen Aan Zee. Zijn eigen verhaal en het nieuwe verhaal van het bureau.

Niels Langereis is sinds oktober de ceo van bureau New Story in Noordwijk aan Zee. Hij komt van WPP in Amsterdam waar hij de unit Hogarth leidde. Zijn eigen verhaal en het verhaal van het bureau dat vorig jaar nog Aan Zee heette. 

Je bent sinds kort ceo van New Story. Waarom heb je deze overstap gemaakt (vanuit WPP)?

‘Mijn jaren bij WPP hebben mij doen inzien dat flexibiliteit en zelfstandig handelen enorm belangrijk voor me zijn vanwege de snelheid van ontwikkeling in de industrie. Door de internationale structuur was het vaak lastig om snel veranderingen door te voeren of te investeren op de momenten dat ik dacht dat het belangrijk was. Zelfs als ceo had ik een baas, die een baas had, die nog een baas had waaraan ze allen verantwoording verschuldigd waren. Daardoor vond ik het over de jaren heen steeds lastiger worden om een succesvolle operatie naar mijn hand neer te zetten. De aandeelhouders van New Story geven me veel ruimte om het bureau aan de hand van mijn visie naar een volgende fase te brengen. Centraal daarin staan klantrelaties die ik als partnerships zie. Hun ambitie en groei is onze ambitie en groei. Hun succes is ons succes. Als onze klanten een FD Gazellen award winnen, zal die van ons vanzelf volgen.’

New Story is opnieuw 'gebrand', heette vroeger Aan Zee. Waarom is daarvoor gekozen?

‘Het klopt, New Story heeft een jaar geleden voor een nieuwe naam gekozen. Deze verandering was een bewuste keuze. Allereerst omdat we de ambitie hebben om voor meer internationale klanten te werken. En dan resoneert een Engelse naam beter. Dankzij mijn eigen ervaring bij WPP - en daarvoor Publicis en Havas - sta ik in contact met veel van deze merken. Ik kan me goed verplaatsen in hun wensen en worstelingen, dus die internationale ambitie sluit mooi aan bij mijn profiel. Een andere reden voor de Engelse naam heeft te maken met het onboarden van nieuwe medewerkers. We zien internationaal talent als een belangrijke aanvulling op ons team.’ 

Op welke manier positioneert het bureau zich? Wat is het stempel dat New Story kan drukken als bureau?

‘De naam New Story staat voor wat we doen. Altijd zijn we op zoek naar het volgende hoofdstuk in de digitale ontwikkeling van onze klant. Die digitale evolutie is een continu proces waarbij verandering op meer vlakken ligt dan techniek. Daarom positioneren wij ons als “Creative Marketing Engineers". Doorlopend onderzoeken we nieuwe technologische ontwikkelingen waarvan we vermoeden dat deze kunnen bijdragen aan de groei van onze klanten. New Story is in staat om alle digitale kanalen en databronnen te koppelen in één online ecosysteem, dat we vervolgens in lijn met marktontwikkelingen optimaliseren. Met schaalbare data-gedreven oplossingen besparen we tijd, budget en realiseren we groei.’

En hoe passen strategie, creativiteit en marketing daarin?

‘We realiseren ons dat groei op vele vlakken kan worden gerealiseerd, zoals op die drie gebieden. Ik denk dat New Story een bijzondere positie inneemt door de manier waarop we verschillende expertises met elkaar verweven. Platgeslagen combineren we strategisch advies met hoogstaande technologische oplossingen en activeren we merken met performance marketing.’

Een full-service bureau is een heilloze weg
Is de locatie belangrijk voor een bureau? Geen Amsterdam, maar Noordwijk aan Zee.

‘De locatie is zeker belangrijk. De historie van ons bureau ligt in Noordwijk aan Zee. De regio ligt centraal in de driehoek van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Door die centrale ligging kunnen we breed screenen op talent, ook bij nabijgelegen universiteiten en hogescholen. Het resultaat is dat onze werknemers voor 95 procent uit de nabijgelegen omgeving komen. Los hiervan bevinden we ons nu hoog op het duin met uitzicht op zee. Een geweldige plek om te werken. Dat vinden onze klanten ook, want op ons kantoor kunnen ze aan de waan van de dag ontsnappen en zich bij ons focussen op creatieve en strategische vraagstukken. Klanten worden bijna als collega’s ervaren, omdat ze hier zo vaak zijn.’

Welke vraagstukken liggen er op tafel?

‘Dat loopt vanwege onze diverse klanten portfolio enorm uiteen. Wel zien we dat veel merken hun digitale transformatie al hebben ingezet. Soms zeer succesvol, maar al te vaak zien we dat merken moeite hebben om de juiste technologieën, platformen, databases en contentkanalen aan elkaar te knopen. Er zijn zoveel opties, maar welke kies je en welke geven de grootste kans op groei? In hun digitale evolutie helpen wij onze klanten de juiste keuzes te maken. Continu werken we aan hun platformen, applicaties en digitale oplossingen waarmee zij toekomstbestendige groei kunnen realiseren.’

Moeten bureaus tegenwoordig specialisten of generalisten zijn?

‘Kijk je naar het overnamegeweld in de markt, dan zou je haast denken dat je overal wat van moet afweten. Toch denk ik daar anders over. Een full-service digital bureau creëren is een extreem moeilijke opdracht met de vele specialismes die tegenwoordig nodig zijn om succesvol te zijn. De ontwikkelingen gaan zo hard, dat een full-service bureau fulltime moet overnemen en processen moet integreren. Dat voelt voor mij als een heilloze route.’

Dus hoe vult New Story dat dan in?

‘New Story zet in op een core van T-shaped talenten: specialisten die begrip hebben van verschillende gekoppelde vakgebieden en die goed weten hoe ze tussen deze gebieden moeten opereren. Samen met omringende specialisten vinden ze ruimte voor optimalisatie. New Story heeft veel in huis, maar niet alles. In de loop der jaren is het samenwerken met andere agencies haast tot een kunst verheven. Wij gebruiken hiervoor een mapping methodiek om kennisoverdracht van alle betrokkenen gemakkelijk te borgen, waardoor we voor de beleving van de klant als één multidisciplinair team kunnen optrekken.’ 

Wat neem je mee vanuit je ervaring bij de WPP-bureaus naar New Story?

‘Drie dingen: 1 Ik weet wat er nodig is om een professioneel bureau te laten groeien en door te ontwikkelen. De leerschool die ik heb gehad bij WPP en de andere agency netwerken is dat mensen en talent het verschil maken. We zitten in een people’s business en we verkopen letterlijk hun tijd aan onze klant. Zodoende is de ontwikkeling van die mensen minsten zo belangrijk als de ontwikkeling van onze klanten. Deze filosofie wil ik graag toepassen, zodat een klant snapt dat het in zijn belang is dat we ruimte maken om onze mensen te laten doorleren, te rouleren op projecten en klanten. Dat ze begrijpen dat de ontwikkeling van een innovatielab inspireert en vooruitgang activeert.’

‘2. WPP is een netwerk van super succesvolle bureaus die allen een eigen propositie en ambitie beogen. Dit levert klanten veel voordelen op. Toch denk ik dat een klant niet altijd het best bediend wordt door een agency netwerk dat in de basis alles naar zich wil toe trekken. Hoe wil je hard maken dat dit in het belang is van je klant? In deze constant veranderende wereld, met een steeds groter wordend ecosysteem van kanalen en SAAS-platformen is het essentieel om een teamspeler te zijn. Zodat je openlijk en zonder reserves samen kunt werken aan de ambities van de klant.’
 
‘3. Het is mijn ervaring dat in digitale wereld ambitie en talent de belangrijkste drivers zijn van succes. Generation Z is opgegroeid met online experimenteren vanaf een jonge leeftijd. Vaak zijn ze al vroeg begonnen met het maken van creatieve content terwijl ze doorlopend kennismaken met nieuwe sociale kanalen en nieuwe features. Het aangeboren adaptieve vermogen, de honger om nieuwe dingen te leren, zijn eigenschappen die ieder agency verrijken. Hetzelfde geldt voor hun blik op de wereld. Steeds vaker willen ze een zinvolle bijdrage leveren aan een betere wereld. WPP heeft een interessante visie op de wijze waarop ze toekomstige generaties aan zich wil binden. Dit is iets wat ik wil kopiëren en verbeteren bij New Story. Dat moet wat mij betreft de beste plek om te werken en te groeien worden. Beloning en vakantiedagen zullen dan slechts een klein onderdeel zijn van de motivatie om bij ons te werken, omdat de kern ligt in persoonlijke ontwikkeling en groei in het vakgebied.’ 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie