Organisatoren Adnight: ‘Dit jaar nóg groter en inhoudelijker’

‘Met een inhoudelijk programma en nieuwe partners willen wij een zo’n representatief mogelijk beeld geven van de creatieve industrie.'

Adnight, de Amsterdamse ‘open avond’ van de creatieve sector, groeit in een rap tempo. Het bezoekersaantal sprong van 2.500 in 2016 naar 4.500 in 2017. Na het succes van de voorgaande jaren kan een derde editie niet uitblijven. Op 5 oktober openen 50 reclamebureaus wederom hun deuren voor marketeers, vakgenoten en jong talent. Zo krijgen zij de kans om de diversiteit aan bureaus in Amsterdam te leren kennen.

Advertentie

Gesloten industrie

Adnight is drie jaar geleden opgericht door een groep vrienden met als doel om het reclamelandschap transparanter te maken. ‘Wij merkten dat de industrie gesloten is. Daarom  hebben we Adnight opgericht zodat marketeers, talenten en studenten op een laagdrempelige manier bureaus beter kunnen leren kennen’, verklaart medeoprichter Dirk Jan de Krom. Het bestuur, bestaande uit vijf leden, organiseert Adnight elk jaar op vrijwillige basis.

En het harde werken begint zijn vruchten af te werpen. ‘Het evenement professionaliseert in de loop der jaren steeds verder’, stelt De Krom. ‘Voor de eerste editie gingen we zelf polsbandjes opvouwen en versturen. Ook hadden we geen personeel voor de deuren waardoor iedereen naar binnen kon lopen. Daar hebben we van geleerd en ondertussen is de logistiek en inhoud in orde, waardoor we zijn uitgegroeid tot het grootste reclame-evenement van Nederland.’

Amicale setting

Elk jaar verzorgt Adnight een inhoudelijk programma, omdat bezoekers daar behoeften aan hebben. ‘Ze willen geen 50 borrels, die hebben we al genoeg in de industrie, maar een focus op inhoud in een amicale setting.’ De organisatie gaat hierover met bureaus in gesprek. ‘Wij ondersteunen ze bij het samenstellen van een programma dat aansluit bij hun doelstellingen. Deze doelen verschillen per bureau; zo wil de ene partij jong talent werven, en de ander zichzelf steviger in de markt positioneren.’  

Augmented Reality Tattoo

Bureaus geven zelf invulling aan Adnight, vult medeoprichter Wybe Sallows, aan. ‘Bezoekers konden tijdens de eerste editie bij het digitale bureau Code d’Azur een “Augmented Reality Tattoo” laten zetten. En Ogilvy organiseerde een interactieve sessie met Martin Koolhoven.’ Dit jaar heeft de organisatie zélf ook grootse plannen. ‘Wij zoeken de grenzen van het bureaulandschap op door partijen zoals muzieklabel TopNotch en Virtue, het creatief bureau van Vice, te laten meedoen. Wij willen een representatieve afspiegeling zijn van het reclamelandschap, daarom betrekken wij nieuwe organisaties bij het evenement’, aldus Sallows.

Het concept verspreidt zich als een lopend vuurtje door Europa en daarbuiten, constateert hij. ‘Vorige jaar hadden we bezoekers uit Johannesburg, Berlijn, Brussel en Antwerpen. Zij waren enthousiast en vinden dat Adnight ook in hun stad moet komen. Sindsdien worden we benaderd door bureaus en organisaties.’

Sallows en De Krom concluderen dat ze voorlopig de mogelijkheden dicht bij huis gaan onderzoeken. ‘We willen eerst een gevestigde naam in Nederland worden, daarna gaan we op zoek naar nieuwe partners om Adnight internationaal op de kaart te zetten.’

WeTransfer, Adnight
WeTransfer in samenwerking met Adnight WeTransfer
Adnight
Adnight Adnight

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie