'Steeds meer mogelijkheden om verhalen nog beter te kunnen vertellen', aldus Peter van Rij

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt een vakgenoot naar inspiratie. Dit keer Peter van Rij, ECD Accenture Interactive.

Peter van Rij van Accenture Interactive Amsterdam

Deze week is Peter van Rij, Executive Creative Director bij Accenture Interactive Amsterdam, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week*.

Van Rij over zijn week: ‘Sinds we in januari zijn begonnen bij Accenture Interactive zijn we druk met het bouwen van het "experience" bureau. Het is hectisch maar toch is deze periode misschien wel de leukste uit m’n carrière. Het lijkt erop dat we een verhaal vertellen waar klanten behoefte aan hebben. En dat geeft energie.

Wat mij altijd heeft gedreven in dit vak zijn goede verhalen. Dat is dan ook mijn thema voor deze week. Goeie verhalen blijven je bij, of je nou wilt of niet. Het maakt ook geen bal uit of het een film is, een boek, een lied, een installatie of een commercial. Een goed verhaal plant zich in je hoofd en ontstijgt het medium.

Verhalen kun je ook niet los zien van de tijd waaruit ze komen. Maar het grappige is dat echt goede verhalen vrijwel altijd tijdloos zijn. Die verliezen niets aan kracht.

Wat dat betreft ben ik ook heel positief over de toekomst. Er wordt weliswaar steeds minder gelezen, maar technologie zorgt ervoor dat er steeds meer mogelijkheden bijkomen waarmee we verhalen nog beter kunnen vertellen. En dat is te gek. Eén ding zal technologie echter nooit zal veranderen: elk verhaal begint nog steeds met een idee.'

Hier Van Rij's 5 bijdragen:

'Mijn ouders hadden begin jaren tachtig een sportschool in Brabant'

'Mijn eerste pick of the day is een documentaire die al meer dan veertig jaar oud is maar die de tand des tijds prima heeft doorstaan: "Pumping Iron" uit 1977. Mijn ouders hadden begin jaren tachtig een sportschool in Brabant. Die hing vol met posters van Arnold Schwarzenegger, Franco Columbo en andere klerenkasten in lycra zwembroekjes. Ik ben dus waarschijnlijk enigszins bevooroordeeld. Maar toen ik als tiener Pumping Iron voor het eerst zag was ik meteen verkocht. 

De docu gaat over de Mr. Olympia verkiezing in 1975. Daarin neemt Schwarzenegger het op tegen Lou Ferrigno, die later wereldberoemd zou worden als het groene monster in "De Hulk". Wat ik zo interessant vind is niet zozeer de strijd om wie de grootste spieren heeft, maar om wie er het sterkst is in zijn hoofd. Schwarzenegger is verbaal veel sterker dan Ferrigno, die naarmate de finale dichterbij komt steeds meer gebukt gaat onder de verbale opmerkingen van Schwarzenegger. Als de heren eindelijk hun opgepompte spieren mogen laten zien aan het publiek, is Ferrigno inmiddels gekrompen tot een heel klein bodybuilder-tje. Bekijk hier de veelzeggende trailer.'

Advertentie
advertisement

2. 'Met een simpele illustratie was ze in staat een verhaal te vertellen'

'Toen ik bij Ogilvy ging werken in 2016 ontmoette ik Esra Gülmen. Esra was designer maar wilde liever art-director worden. Of toch niet, ze wist het zelf ook nog niet helemaal. Maar het eerste wat mij opviel was het ongelooflijke talent dat ze toen al had. Ze had een eigen stijl en handtekening. Met een simpele illustratie was ze in staat een verhaal te vertellen. Grappige observaties met een diepere betekenis. Heel bijzonder. Ik heb een paar stukken van haar gekocht en nog elke dag kijk ik daar met veel plezier naar. En natuurlijk hou ik Esra in de gaten via Instagram. Want ik wil altijd weten of ze nieuw werk heeft gemaakt. Nu is ze Head of Design bij Heimat in Berlijn en ben ik ongelooflijk trots op haar.'

Esra Gülmen
Esra Gülmen

3. 'In de podcast Heavyweight gaat het altijd om mensen die worstelen met een probleem'

'Afgelopen week is het nieuwe seizoen van "Heavyweight" begonnen. De eerste podcast die ik langere tijd volg. In Heavyweight gaat het altijd om mensen die worstelen met een probleem. Radiomaker Jonathan Goldstein schiet te hulp en duikt in het verleden. Dat levert bijna altijd interessante verhalen op. Legendarisch was de aflevering waarin iemand vertelt zijn persoonlijke collectie geluidssamples ooit uitgeleend te hebben aan een vriend. Om er jaren later achter te komen dat die vriend daar wereldberoemd mee is geworden. Het blijkt om Moby te gaan, die met het album Play de wereld veroverde.

Het nieuwe seizoen van Heavyweigt begon vorige week donderdag. Ik zal het plot niet verklappen. Maar ik moest bij de eerste aflevering een beetje denken aan de kinderen uit Stranger Things, zittend op hun fietsjes. Alleen is dit verhaal echt gebeurd.'

Heavyweight
Heavyweight

4. 'Een Voice assistent voor ouderen die lijden onder eenzaamheid'

'Dit is een voorbeeld van het type werk waarom ik naar Accenture Interactive ben gegaan. Het is gemaakt door Accenture Interactive in Stockholm, in samenwerking met Google. Het idee draait om een Voice assistent, die alleen praat als je ze iets vraagt. In dit geval nemen ze het initiatief, en beginnen ze een gesprek. Normaal gesproken zit je daar natuurlijk niet op te wachten, maar voor ouderen die lijden onder eenzaamheid is dit een enorme verbetering. Dankzij AI is het apparaat in staat om vragen te stellen en een gesprek te voeren.

De case-film hieronder is heel basaal. Maar gelukkig hoeft het idee het daar niet van te hebben.'

5. 'In de meest pijnlijke omstandigheden weet ze altijd weer tederheid te vinden'

'Tot slot kreeg ik vorige week een tip kreeg van Narda van ’t Veer (jurylid Worldpress Photo en eigenaresse The Ravestijn Gallery / Unit CMA) over een bijzondere fotografe: Lynsey Addario. Lynsey fotografeert, maar eigenlijk legt ze verhalen vast die nooit vergeten mogen worden. Als oorlogsfotograaf is ze voor de duvel niet bang en reist ze de hele wereld over. Zelfs in de meest extreme en pijnlijke omstandigheden weet ze altijd weer schoonheid en tederheid te vinden. Wellicht ook omdat ze zich voornamelijk op vrouwen richt. De serie over borstkanker in Oeganda zal in ieder geval nooit meer van mijn netvlies verdwijnen.

Ik zag haar werk dus afgelopen week voor het eerst en het greep me meteen bij de lurven. Het deed me ook denken aan ‘The Truth Is Worth It’, de visueel (en inhoudelijk) verbluffende campagne voor The New York Times van onze vrienden van Droga5**. Ik checkte Lynsey's biografie en las dat haar werk vaak te zien is in The NY Times.

Vanavond gaan we tijdens Adnight trouwens verder in op The NY Times campagne. Het brein achter de campagne, strateeg Harry Roman van Droga5, neemt om 21.30 uur het woord. Als je een kaartje voor Adnight hebt ben je meer dan welkom. Bekijk hier de teaser voor onze bijeenkomst.'

Fotografie Lynsey Addario
Fotografie Lynsey Addario
Fotografie Lynsey Addario
Fotografie Lynsey Addario
Fotografie Lynsey Addario
Fotografie Lynsey Addario
Fotografie Lynsey Addario
Fotografie Lynsey Addario

*) Sinds vorig jaar vraagt Nils Adriaans mensen uit het vak om een week lang curator te van zijn Random Pic(k) Of The Day For A Week: ‘Iedere dag plaats ik dan een door haar of hem gekozen visual, plus een korte toelichting op mijn Facebook-pagina.’ Sinds dit jaar bundelt hij de bijdragen van zijn curatoren op vrijdag op Adformatie.nl. #RPOTDFAW

**) Accenture Interactive nam eerder dit jaar Droga5, het beste onafhankelijke reclamebureau ter wereld, over. Lees er hier meer over. Binnenkort verschijnt er een interview met oprichter David Droga in Adformatie.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie