PIP gaat merken ondersteunen bij productie met nieuw label BEP

Na consultancy op het gebied van productie gaat PIP met Brand Executive Production ook producties organiseren en orkestreren voor merken.

V.l.n.r.: Rikje Thie, Ineke Koornstra, Linda Brouwer, Fleur van den Donk

De brand producer is met een opmars bezig. Waar merken hun productie voorheen onderbrachten bij een bureau dat vervolgens een productiepartij aanhaakte, willen marketeers tegenwoordig meer zelf de regie voeren over hun commercial- en contentproducties. BEP | Brand Executive Production gaat bedrijven helpen bij het organiseren van producties, waardoor ze onafhankelijker worden van de bureaus waarmee ze werken.

BEP is een nieuwe loot aan de stam van PIP | Partners in Production, elf jaar geleden opgericht door Rikje Thie en Linda Brouwer om merken te helpen te komen tot een beter resultaat op producties. Production consultants van PIP werken sindsdien voor grote merken zoals de Nederlandse Loterij, Heineken, ABN AMRO, VodafoneZiggo, Jacobs Douwe Egberts, McDonald’s, Plus, Bol.com Interpolis, Perfetti Van Melle en SNS. Merken blijken steeds vaker direct met creatief productietalent te werken om meer waarde te kunnen halen uit de budgetten. ‘Er moet immers steeds meer content gemaakt worden voor hetzelfde budget. Merken willen niet meer betalen voor diensten, die ze soms gewoonweg, niet nodig hebben.’

Advertentie
advertisement

Specifieke kennis

Volgens Thie gaat BEP op het gebied van creatie niet concurreren met reclamebureaus- en andere contentpartijen. ‘Ideeen bedenken is de corebusiness van bureaus en dat moet het blijven. Het proces blijft ook verder hetzelfde, wij bieden alleen hulp aan bij het orchestreren van producties zodat merken hier meer grip op krijgen. Het vergt specifieke kennis die ze vaak niet hebben.’

Fleur van den Donk is aangetrokken om BEP samen met Brouwer en Thie te gaan leiden. Van den Donk heeft meer dan 20 jaar advertising-ervaring op het gebied van client services en is nauw betrokken geweest bij vele producties voor tal van klanten bij verschillende bureaus zoals Y&R, BeyenMeyer, XXS en TBWA\Neboko. BEP heeft een netwerk van producers met specifieke expertise dat flexibel ingezet kan worden bij de merken.

Pitchbegeleider Fred Moolhuijsen zei recent in Adformatie dat marketeers ‘helemaal klaar zijn’ met het aansturen van tig specialisten. BEP speelt hierop in en biedt opdrachtgevers aan de regierol over bureaus op het gebied van productie over te nemen, van oudsher onderdeel van het businessmodel van reclamebureaus. Van den Donk: ‘Veel merken werken met meerdere bureaus maar het is vaak een hele uitdaging om deze bureaus  als een team te laten werken. Dit is omdat bureaus graag hun business beschermen en graag in de lead zijn, maar ook door niet goed afgestemde timings of processen vanuit de opdrachtgever. Hierdoor ontstaan duplicaties in werk en resources en worden kansen gemist om slimme, geïntegreerde producties te realiseren. Wij kunnen als “Orchestrator” deze workflows managen zodat bureaus samenwerken als een team, waarbij iedereen weet wat er van ze verwacht wordt en welk budget ze beschikbaar hebben.’

In-house production – al langer een trend binnen de markt – brengt voor merken nieuwe vragen en soms obstakels met zich mee. Ook hierin wil BEP een rol spelen. ‘Producerende partijen flirten ook steeds vaker direct met de merken, maar het is voor de merken lastig het juiste talent te vinden in de gevarieerde maar onoverzichtelijke markt van creatieve talenten. BEP gaat de merken met Brand Producers ondersteunen als een ‘inhouse producer’ zodat merken de weg vinden naar het juiste creatieve talent, de werkprocessen worden afgestemd en gemanaged tussen de verschillende partijen en er professionele overeenkomsten worden gesloten met rechthebbenden zoals makers, acteurs en componisten.’

Ontkoppeling

Een van de klanten voor wie BEP werkt is VodafoneZiggo. Dit merk had vorig jaar een uitgebreide en langdurige pitch lopen waaruit een nieuw samenwerkingsmodel met WPP voortkwam. Tijdens dit proces is creatie en productie van elkaar losgekoppeld. Laura van Gestel, Manager Campaigns Content en Activation, zegt: ‘Vorig jaar heeft VodafoneZiggo een uitgebreide transformatie ondergaan met het doel een future proof-klantenervaring te bieden. Hieruit is een nieuw bureaumodel gekomen waarbij een partner is geselecteerd voor alle kernwerkzaamheden op het gebied van strategie, media en technologie en creatie.
'Om meer ownership te pakken op het productieproces is dit laatste volledig ontkoppeld. PIP is nauw betrokken geweest bij het realiseren van deze ambitie. Naast het consulteren over het opzetten en aanbesteden van de roster-agencies en producerende partijen hebben ze met het nieuwe label BEP de orchestratie op het productieproces succesvol in gang gezet. De werkprocessen zijn zoveel mogelijk op elkaar afgestemd.'

Plaats als eerste een reactie

Advertentie