Premium

Matthias Wentink (Dept): 'De voetbalwereld fascineert mij enorm'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Matthias Wentink van Dept Agency.

Matthias Wentink

Deze week was Matthias Wentink, creatief bij Dept Agency, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).

Wentink over zijn week: 'Ik ben niet echt een vakidioot. Ik bedoel, soms vind ik het leuk om werk te maken, kan ik ’s nachts wakker liggen met een idee en met bewondering naar andermans werk kijken. Maar ik ben niet echt de gast die urenlang kan lullen over reclame. Waar ik het wel altijd over kan hebben, is over voetbal. Dus als je niets met voetbal hebt, dan kun je deze week de Picks of the Week beter overslaan en weer aan het werk gaan.

Waarom ik het wel graag over voetbal heb, is omdat de voetbalwereld mij enorm fascineert. Mijn opa omschrijft het altijd als 22 droplullen die achter een bal aanrennen, maar voor mij zijn er veel meer dingen die deze sport boeiend maken. Denk aan het grote contrast tussen topsport en de kelderklasse, clubwapens die fans op hun borst hebben laten tatoeëren, kantines waar Rob de Geus niet vrolijk van wordt en unieke shirt- en stadion-ontwerpen.'

Hier zijn 5 pic(k)s:

Rugnummer 1. (Gianluigi Buffon) Hans van der Meer

'Dat het in de voetbalwereld niet alleen draait om rijke mannen met baarden en kamelen die wereldwijd voetbalclubs opkopen, bewijst fotograaf Hans van der Meer. Met zijn camera is hij bij duizenden voetbalclubs in binnen- en buitenland geweest om hun velden te documenteren. Met zijn series Hollandse Velden, Vlaamse Velden, Antwerpse Velden en Europese Velden laat hij zien wat de voetbalcultuur in de laagste divisies is.

Wat ik zo mooi vind aan het werk van Hans van der Meer is het kneuterige, dorpse gevoel waar ik mij als dorpeling wel een beetje in kan herkennen. Lokale sponsoring, mensen die al ongeveer zo’n 80 jaar verbonden zijn aan de club en scheve lijnen op voetbalvelden die bestaan uit modder in plaats van (kunst)gras. Wat we zien is voetbal zoals het misschien wel hoort te zijn.

Ik wil je aanraden om Vlaamse Velden of Calciatori della Domenica eens op te zoeken op YouTube. Een andere aanrader is Fútbol Moderno; deze is dan wel niet gemaakt door Hans van der Meer, maar geeft hetzelfde gevoel weer.'

Advertentie
advertisement
Fotografie Hans van der Meer
Fotografie Hans van der Meer

Rugnummer 2. (Gary Neville) Shirtsponsor

'Als we het hebben over sponsoring en voetbal dan kunnen we het vandaag de dag eigenlijk alleen nog maar over geld hebben. Waar Barcelona ooit een mooie club was die loyaal met Unicef op hun buik speelde, zijn het merken als Qatar Airways en Fly Emirates die de plekken op veel voetbalshirts hebben ingenomen. Helaas denk ik dat we hier niet meer aan zullen ontkomen, maar dit maakt het des te mooier als er een keer een opvallende sponsoractie is, zoals EasyToys dat sponsor van FC Emmen is of Heerenveen dat een tijd lang met Kroon Leverworst op de buik heeft gespeeld. Ik zou het mooi vinden als de superboeren van De Graafschap ooit eens in een groen John Deere-shirt zouden spelen of dat alle spelers bij PSG een eigen shirtsponsor krijgen aangezien individu’s bij de voetbalclub uit Parijs belangrijker lijken dan het team.

Een opvallende sponsoractie was die van een lokale supermarkt op het shirt van Fluminense in 2017. Terwijl de supermarkt ervoor had kunnen kiezen om hun naam op de buik te zetten, besloten zij de rugnummers te gebruiken en daarmee hun aanbiedingen bekend te maken. Zo werd rugnummer 10 gekoppeld aan de prijs van een pizza of nummer 5 aan de prijs van shampoo.'

Shirtsponsoring Fluminense in 2017: nu shampoo voor slechts 5,98!
Shirtsponsoring Fluminense in 2017: nu shampoo voor slechts 5,98!

Rugnummer 3. (Jaap Stam) Blood in, Blood out

'Nummer 3 in mijn selectie is het project Blood in, Blood out van Floor Wesseling. Naast ontwerper van veel voetbalshirts, waaronder die van het Nederlands Elftal, is Floor constant bezig met zijn project Blood in, Blood out waarin hij van verschillende voetbalshirts een nieuw shirt maakt.

Floor heeft mij ooit verteld hoe hij op dit idee is gekomen. Namelijk door een vriend van hem die naar Milaan verhuisde maar niet kon kiezen of hij AC Milan of Internazionale Milaan zou supporten. De oplossing… één shirt waarmee hij beide clubs kon supporten. Hoe mooi is het om deze rivaliteit in één shirt te kunnen vangen? Daarna volgden nog vele shirts zoals die van Nederland-Duitsland of Ajax-Feyenoord. Maar naast deze rivaliserende shirts maakt hij ook shirts waarin de hele carrière van een voetballer terugkomt. Zo heeft hij bijvoorbeeld alle Nederlands elftal shirts waarin Wesley sneijder heeft gespeeld gecombineerd tot één shirt. Dit project geeft een totaal nieuw beeld van een voetbalshirt. Met trots mag ik zeggen dat hij er ook eentje voor mij heeft gemaakt, van Liverpool en Everton.'

Floor Wesseling
Floor Wesseling

Rugnummer 4. (Patrick Vieira) Umbro Goal Posts

'Dat voetbal wereldwijd een belangrijke rol in de maatschappij heeft veroverd, blijkt uit het aantal tv-spotjes dat hieraan gewijd is. Van de Nederlandse Pietertje tot de internationale Pepsi of dure Nike-films, zoals Joga Bonito. Of het nu voor een merk is dat ook iets te maken heeft met de sport doet daar verder niet echt toe.

Een spotje dat ik erg waardeer is van Umbro uit 2002. De beelden in deze reclamefilm
 voelen als pure nostalgie. Ik denk dat iedereen die ooit heeft gevoetbald zich hierin wel kan herkennen. Dat je zelf je goaltje moest vormen of inbeelden door takken in de grond te steken, of door een hek of muurtje te vinden dat eruitzag als een goal. Ik herinner mij nog dat toen ik ongeveer zes jaar oud was mijn neef en ik binnen voetbalden wanneer het buiten regende. We gebruikten een smalle deurpost als goal. Ik moet zeggen dat die verhoudingen toch wel wat anders waren dan de goaltjes waar wij buiten mee voetbalden, maar wij konden er een goal in zien.

Fotograaf Michael Kirkham post regelmatig beelden op zijn Instagram-pagina Urban Goals. Bij veel foto’s zijn dit goals die met verf op een muur zijn gezet, maar met hetzelfde nostalgische gevoel als in het Umbro-spotje.'

Umbro Goal Posts
Umbro Goal Posts

Rugnummer 5. (Zinédine Zidane) Maider López

'Mijn laatste pick of the week was een lastige om te kiezen. Er zijn veel projecten die gerelateerd zijn aan voetbal die ik erg waardeer zoals Johan Primero of The Other Final van Johan Kramer, de foto’s van Willem de Kam https://www.willemdek.am of foto’s van groundhoppers zoals Jurgen Vantomme http://www.groundhopping.be of Marco Magielse, en het werk van schilders als Martin Kazanietz http://www.gordopelota.com/en. Maar ook personen zoals Louis van van Gaal boeien mij enorm. Uiteindelijk kies ik er toch voor
om het project Polder Cup van Maider López hier te laten zien.
Voor het project organiseerde de Spaanse beeldend kunstenares een toernooi waarbij alle regels van een normale voetbalwedstrijd anders waren. De velden waren niet zoals normale voetbalvelden, maar werden onderbroken door slootjes en er werd gevoetbald op gras dat hoger was dan je enkels. Kortom, een echte poldercup die haaks staat op het hedendaagse miljarden-voetbal.'

De Polder Cup
De Polder Cup

Komende week is Madelon Uljee, executive creative director Code d’Azur, curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie