#trending: Short, shorter, YouTube Shorts

Robert Withagen spot wekelijks de laatste trends op social, zodat je weet wat er speelt.

Al maanden gaat het over Instagram Reels vs. TikTok, maar stiekem is er een derde speler in de short snackable vertical video markt op social: Youtube Shorts. In tegenstelling tot met Reels en TikTok, zijn er nog maar weinig merken bezig met Shorts en dat is onterecht als we de cijfers mogen geloven waar Youtube deze week mee naar buiten kwam.

Advertentie
advertisement

Allereerst, de data. Het onderzoek laat zien dat wereldwijd 1,5 miljard mensen maandelijks naar Youtube Shorts kijken. Als je in je achterhoofd houdt dat het totaal aantal ingelogde gebruikers per maand 2 miljard is, dan is er een klein rekensommetje nodig om te laten zien dat dit om driekwart van alle Youtube gebruikers gaat. Wow! Hier liggen zeker mogelijkheden voor je merk.

Kijkend vanuit een marketing oogpunt: Shorts hebben op dit moment nog weinig competitie, dus de kans is groter dat jouw merk opvalt tussen de rest. Daarnaast is het format ideaal voor storytelling. Zoals eerder benoemd kunnen de video’s maximaal zestig seconden lang zijn. Veel makkelijker om af te kijken dan de gemiddelde Youtube video van ongeveer 11 minuten.

In short (pun intended), dit YouTube format heeft veel potentie en voordelen voor je merk. Inspiratie nodig? Hieronder vind je 3 van mijn favorieten.

Nummer 1

Nummer 2

Nummer 3

Dorst & Lesser, gespecialiseerd in de creatie van social media strategieën en content, schrijft wekelijks #trending.

Advertentie