Sizzer en Sehsucht creëren ‘liefdesbrief’ aan de creatieve industrie

Sizzer en Sehsucht interviewden 60 vakgenoten over wat Cannes voor hen betekent, maakten daar een videoclip van en vierden dat online.

Het Amsterdamse muziekbureau Sizzer en de Duitse animatiestudio Sehsucht gingen niet bij de pakken neerzitten toen bekend werd dat Cannes Lions en daarmee hun feest door COVID-19 niet door zou gaan. In plaats daarvan interviewden ze 60 (!) vakgenoten via Zoom, maakten een indrukwekkende videoclip en organiseerden ze de virtuele release party Yes We Cannes!. Het thema: dat wat ons bindt, liefde. Voor het vak en voor elkaar.

Wat eraan voorafging:

Vorig jaar werkten Sizzer en Sehsucht voor het eerst samen, wat uitmondde in ‘een van beste indie-feesten’ tijdens Cannes Lions. Het concept bestond uit een almachtig algoritme dat de zin om te feesten van de bezoekers ontcijferde en tegelijk onder hen deelde, waardoor een cultbeweging ontstond: iedereen die mee feestte op het strand werd onderdeel van ‘Lumen’ (de totale hoeveelheid licht in een lichtbron). Joel Huttunen, Senior Creative van Drama Queen, verwoordde het als volgt: ‘It was something like the musical manifestation of Nicolas Winding Refn’s work, the neon-soaked streets of LA and a Berlin nightclub. Just beautiful.’

Dit jaar concludeerde hetzelfde almachtige algoritme na de annulering van Cannes Lions dat het moest onderzoeken waarom mensen per se samen willen komen – er was geen ander onderwerp denkbaar. Dion Holla, jack of all trades van Sizzer Amsterdam: ‘Vanaf daar hebben Sehsucht en wij het overgenomen en hebben we vrienden en business partners over de hele wereld via Zoom gevraagd wat Cannes voor hen betekent – en vragen gesteld als “Wat ben jij ooit kwijtgeraakt in Cannes?” om uiteindelijk een videoclip te maken. Het samenwerkingsproject werd geïnitieerd door Dion, zijn collega Nitzan Hoffmann, Music Supervisor Sizzer Berlin, en Ivan Flugelman, Business Designer bij Sehsucht. Sizzer zou zich ontfermen over de muziek en Sehsucht over de visuals.

Nitzan: ‘Het was niet alleen te gek om zoiets te maken, maar het was ook geweldig om iedereen weer te “zien”. Normaalgespoken is Cannes ons moment – de meeste mensen zien we maar één keer per jaar in real life en dat is daar, aan de Côte d’Azur. De interviews (met topcreatieven als Ton Hollander van Optimist Duitsland, Juan Woodbury van Leo Burnett USA. Marjorieth Sanmartin van TBWA\ Germany en Götz Ulmer van Jung von Matt Hamburg) draaiden vaak uit op echte gesprekken en momenten om bij te praten en nieuwe ideeën uit te wisselen. Dat was onverwachts, omdat we belden om een clip te maken, maar zeer welkom en hartverwarmend.’

Liefdesbrief

Yes We Cannes!

De conclusie van het onderzoek naar wat ons allemaal bindt (en wat sommigen wellicht ook verloren in Cannes) luidde – uiteraard: LIEFDE. Waarmee de videoclip een ‘liefdesbrief’ aan de internationale creatieve industrie werd.

Om dat te vieren organiseerden Sizzer en Sehsucht de virtuele release party Yes We Cannes!. Of zoals er op de online flyer stond: ‘Powered by LOVE, together, the creative industry can break down any physical barrier and still meet in the virtual world and have an awesome time.’ Op de donderdagavond dat het echte feest plaats zou vinden, werd de videoclip online gelanceerd en traden DEFASTEN en DJ nothing.toulouse live op. Vakgenoten van over de hele wereld deelden – opnieuw – hun liefde voor creativiteit, muziek en elkaars gezelschap.

Dion: ‘In eerste instantie wilden we gewoon iets doen – zichtbaar zijn. Zoals Nitzan zegt: Cannes is ons moment. Maar de timing was perfect; de industrie komt langzaam weer tot leven en mensen staan open voor nieuwe ideeën. We zijn er ook achter gekomen dat we heel goed zijn in het maken van muziek voor merken en het organiseren van events voor de industrie – maar dat we nog minder goed zijn in online events (lacht).’

Nitzan: ‘Je bent veel afhankelijker van technologie. In plaats van het geluid van een laptop of mobieltje, zijn wij gewend om te werken met het allerbeste geluid – dat diepe impact kan hebben, zeker tijdens live events. We beseffen nu nog meer hoe waardevol het is om collega’s, vrienden en zakenrelaties in een muzikale setting live te kunnen ontmoeten en daarmee hoe waardevol Cannes echt is.’

Ivan van Sehsucht voegt toe: ‘Het was geweldig om weer samen te werken met Sizzer, en een ervaring om het hele “feest” online op te tuigen en te vieren. Het was echt een test om te zien of creatieve synergie mensen ook virtueel, ongeacht de afstand, samen kan brengen – iets waar we volgens mij met vlag en wimpel in geslaagd zijn. Dat geeft vertrouwen. Maar er gaat natuurlijk niets boven het echte werk.’

Plaats als eerste een reactie