Premium

'Wees genereus. Je krijgt er veel voor terug'

4 van ‘s wereld meest gelauwerde creative directors vertellen hoe zij de zaken zagen, zien en voorzien. In deel 4/4 Tomás Ostiglia.

Tomás Ostiglia - LOLA MullenLowe Madrid

Tekst en productie: Nils Adriaans en Gijs de Swarte

LOLA MullenLowe Madrid is het meest creatieve bureau in Spanje. Vorig jaar stond de creatief directeur van het bureau, Tomás Ostiglia op de derde plaats van 's werelds meest bekroonde creatieve directors.

1) Wat was uw grootste angst toen u begon?

‘De angst om niets te kunnen verzinnen. Maar na verloop van tijd realiseerde ik me dat dat onmogelijk is. Als je passie hebt voor dit beroep, maak je dan geen zorgen; er komt altijd iets uit. Is mijn ervaring. Tot dusver.'

2) Wat was het belangrijke doorbraakmoment in uw carrière?

‘De eerste keer dat ik echt deelnam aan het hele proces; de brief, uren nadenken, creëren, produceren, veranderingen aanbrengen, verkopen, en het uiteindelijk zien, in de echte wereld. Dat was magisch.’ 

3) Welke les heeft u geleerd van uw meest geliefde fout?

‘Een van de grote fouten die ik al vroeg heb geleerd niet meer te maken, is te dwingend zijn. In dit beroep is het belangrijk op zoek te gaan naar consensus en te luisteren naar de mensen om je heen, naar mensen die je vertrouwt en bewondert.’

4) Waar haalt u uw inspiratie vandaan?

‘Kunst vooral; modern, klassiek, underground, alle soorten. Maar ik word ook geïnspireerd door ervaringen als reizen, of een avondje uit. En natuurlijk door mensen en hoe uniek ze zijn. In dit vak is dat laatste wel een vereiste.'

5) Hoe heeft covid-19 uw werk beïnvloed en veranderd? 

‘Het begin was hectisch, maar we hebben ons snel aangepast aan de behoeften van onze klanten en prospects door eerlijk en open te communiceren. En we werkten voorafgaand aan de crisis elke vrijdag sowieso al veel vanuit huis, dus we waren wat dat betreft voorbereid. Een toekomstscenario is misschien zeventig procent thuis en dertig procent op het bureau.’

6) Verwacht u dat de zaken na covid-19 anders zullen zijn?

‘Ik denk dat velen van ons slecht slapen als we nadenken over wat we onze planeet aandoen. We worden nu gedwongen onze focus te verleggen, willen we voortbestaan. Deze situatie, zoals elke crisis, zal ons ertoe zal aanzetten creatiever te zijn in elk aspect van ons leven.’

‘Just a doodle’, van Tomás Ostiglia.
‘Just a doodle’, van Tomás Ostiglia.
7) Als je nu vooruit wilt komen in de reclame, doe dan alstublieft nooit ... 

'Wees niet egoïstisch. Een ding zul je vroeg of laat ontdekken in dit vak: generositeit betaalt zich uit.’

8) Als ik een millennial was en nu zou willen beginnen in de reclame, zou ik ...

‘Al het digitale gereedschap is er, dus doe dingen. En zorg ervoor dat je geniet van wat je doet. Wees ook eerlijk, want “faking it” schiet op de lange termijn niet op.'

8.5) Ik zou ook nog willen zeggen dat ...

‘Niemand die plezier heeft er slecht uitziet.’

Lees ook: 'Ideeën sterven met het ‘ja maar’ van de klant’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie