Aantal campagnes met celebrities sterk toegenomen

Dat constateert Stichting Adverteerdersjury Nederland (SAN) uit eigen onderzoek.

De SAN bestaat 30 jaar en in het kader van dit jubileum heeft de organisatie zijn archief onder de loep genomen. Te weinig vakgenoten weten dat alle ingezonden cases worden opgeslagen in het SAN-archief, laat Jeroen Hubert weten. ‘Dit is niet alleen handig als je je voorbereidt op het inzenden of presenteren van een case, maar ook in je dagelijks werk. Bijvoorbeeld om nieuwe inzichten op te doen of je in te werken in een nieuwe merkcategorie. Ons 30-jarig bestaan vinden wij een goede gelegenheid om te laten zien hoe je daar gebruik van kunt maken.’

In samenwerking met dataspecialisten van PwC en Hogeschool InHolland heeft het een onderzoek uitgevoerd. Daaruit kwamen de volgende conclusies:

  • Het aantal campagnes waarin celebrities worden ingezet is tussen 1995 en 2017 ruimschoots vervijfvoudigd van 6 naar 33%.
  • Het gemiddeld aantal bureaus dat werkte aan campagnes steeg van 1 in 1995 naar 2,5 in 2017.
  • Humor wordt bovengemiddeld ingezet in campagnes die vallen onder de categorieën 'Durables', 'Dienstverlening', 'Fast Moving' en 'Smart Idea'.
  • De inzet van celebrities en campagne specifieke logo’s blijken geen impact te hebben op het winnen van een SAN Accent.
Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie