Amnesty waarschuwt buitenlandse investeerders voor pr van Saoedi-Arabië

De internationale campagne is gemaakt door het Nederlandse bureau BVH Identity Driven Thinking

Saudi

Mensenrechtenorganisatie Amnesty International richt zich op beslissers in het internationale bedrijfsleven en de politiek met een nieuwe campagne. Trap niet in de valse pr-beloftes van Saoedi-Arabië, waarschuwt Amnesty. Er worden namelijk nog steeds mensenrechten geschonden.

Advertentie in The Economist

De organisatie waarschuwt met een online film en advertenties in o.a. The Economist en de Volkskrant. De campagne is bedacht en gemaakt door het Nederlandse bureau BVH Identity Driven Thinking.

Creatief directeur Maarten Bakker vertelt dat Saoedi-Arabië allerlei pr-campagnes inzet om het land een positief imago te bezorgen. ‘Bekende pr-bureaus als Qorvis MSL (red. Onderdeel van Publicis Groupe) werken daaraan mee’, vertelt hij. ‘Zij helpen de overheid om buitenlandse investeerders te trekken.’

PR-tour door Amerika

Zo probeert Saudi-Arabië kroonprins Mohammad Bin Salman neer te zetten als een hervormer. Tijdens een drieweekse tour door Amerika maakt Bin Salman reclame voor zijn land bij politici, Hollywood-bazen en hooggeplaatsten in Silicon Valley. Volgens Amnesty neemt ondertussen de onderdrukking van mensenrechtenverdedigers in zijn land toe.

Samah Hadid, Amnesty’s directeur Midden-Oosten: ‘Als de kroonprins werkelijk een hervormer wil zijn, dan moet hij een einde maken aan de systematische onderdrukking van vrouwen, minderheden en mensenrechtenverdedigers, alle gewetensgevangenen onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrijlaten, en een einde maken aan de doodstraf.’

Regering en pr

De campagne is gericht op de relatie tussen pr en regeringsbeleid. ‘Daar zouden we ons in de branche vaker vragen over moeten stellen’, vindt Bakker. ‘Communicatie speelt een steeds grotere rol in regeringsbeleid. In hoeverre moet je daaraan meewerken als pr-bureau?’

De campagne is vooral bedoeld om de pr-acties van Saudi-Arabië in een ander perspectief te plaatsen. Bakker: ‘Eigenlijk is het pas echt geslaagd als buitenlandse investeerders zich terugtrekken, of nog beter: als mensenrechten verbeteren. Dat is hoog gegrepen, maar we zien wel dat het invloed heeft op bloggers in Saudi-Arabië. Steeds vaker plaatsen zij de buitenlandse pr van hun land in perspectief.’

Credits
Opdrachtgever: Amnesty International
Bureau: BVH Identity Driven Thinking
Creatie: Peter van Zijp, Maarten Bakker
Verantwoordelijk bij Amnesty: Floor Beuming

Advertentie