Premium

AR-filters op Instagram: zo gebruik je die voor campagnes

Toto gebruikt als eerste merk in Nederland zo'n filter. Tim van der Wiel legt uit hoe marketeers deze tool kunnen inzetten.

Steeds meer merken gaan aan de slag met de augmented reality-filters van Instagram. Zo ook Loterij Toto, die een filter lanceert voor de campagne Koning Toto. Tim van der Wiel, oprichter GoSpooky, legt uit hoe je een filter kunt inzetten bij een campagne.

Toto komt met een nieuwe hoofdstuk van de Koning Toto-campagne, genaamd ‘Own die Kroon’ (bureau: TBWA\Neboko). Rapper Donnie en Jan Boskamp spelen, net als in de vorige video's, ook in dit spotje de hoofdrol. Het socialmediabureau GoSpooky ontwikkelt een AR-filter, waarmee gebruikers zelf de kroon van Koning Toto op hun hoofd kunnen zetten. 

Dit is de Toto-commercial

Makkelijk

Steeds meer merken experimenteren met de filters: Adidas, Dior, Disney, Gucci, noem maar op. Niet heel wonderlijk, aangezien het platform dagelijks 400 miljoen bezoekers heeft. De filters kun jezelf maken via de app ‘Spark AR Studio’ van Facebook. Waarom zou je dan nog een bureau inschakelen? ‘Het bouwen van een simpele lens is heel makkelijk’, antwoordt Van der Wiel, ‘maar als je effecten gaat toevoegen, heb je meer expertise nodig.’ Hij vervolgt: ‘Ook moet je weten hoe je een filter promoot en welke mensen graag gebruiken. Veel merken willen hun logo erin, maar dat zal ik niet aanraden: het is belangrijk dat die er zo natuurlijk mogelijk uitziet. Vervolgens moeten marketeers bepalen welke doelgroepen zij willen bereiken. Hiervoor kunnen zij Instagram Stories en posts inzetten.' 

Sales en leads

Van der Wiel ziet een verschuiving op Instagram. 'Vroeger was Instagram een kanaal voor de fun; waar je leuke filmpjes en foto's verspreidt. Nu is het ook een platform voor sales en leads. Je ziet dat modemerken de filters gebruiken om hun producten te verkopen.'

Dior is daarvan een voorbeeld. Het merk lanceert filters waarmee gebruikers de ‘DiorSoLight’-zonnebrillen en hoofdband waarop ‘Christian Dior J’Adior’ geschreven staat, zelf virtueel kunnen uittesten.

Filters van Dior-brillen
Filters van Dior-brillen

3 duizend

De voordelen van de filters zijn volgens Van der Wiel: ‘Merken kunnen op een interactieve manier hun bekendheid vergroten. Dit komt omdat gebruikers eerst het account moeten volgen, of het profiel bezoeken, om toegang te krijgen.’

Hij denkt dat filters een hoger bereik hebben dan AR-apps: ‘Veel merken ontwikkelen een applicatie, maar dit is voor mensen een drempel: ze moeten die eerst downloaden. Bij Instagram is het een ander verhaal, veel mensen gebruiken het platform al en ze kunnen de filter makkelijk delen met hun vrienden. Zo kun je een grotere doelgroep bereiken, zonder al te opdringerig over te komen.’

Het maken van een filter duurt één tot vier weken. 'De kosten liggen bij ons gemiddeld op de 7,5 duizend tot 10 duizend euro', zegt Van der Wiel. ‘Je kunt ook een filter maken voor 3 duizend euro, maar dan maak je gebruik van bestaande elementen. Eentje van 3D is volledig customized en daardoor een stuk prijziger.'

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie