AP zet game-app in om jongeren te wijzen op privacygevaren

181.000 scholieren speelden de 'smartphone challenge'. Ze namen hiermee onbewust deel aan een campagne van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Tijdens de Week van de Mediawijsheid speelden ruim 181.000 middelbare scholieren de 'smartphone challenge'. Ze namen hiermee zonder het te weten deel aan een bewustwordingscampagne van de Autoriteit Persoonsgegevens.

De game die de jongeren speelden was Smart-phone Challenge. De kids werden uitgedaagd om zo snel mogelijk hun geboortedatum in te vullen, om de perfecte selfie te maken en een Russische tekst na te spreken. Zogenaamd om te bewijzen dat zij hun telefoon de baas zijn. 

Wat zij echter niet wisten, was dat ze deelnamen aan een bewustwordingscampagne van de Autoriteit Persoonsgegevens. Gemaakt om jongeren in te laten zien dat zij -in hun enthousiasme- vaak klakkeloos toegang geven tot gevoelige gegevens. 'Daar wilden we jongeren bewust van maken. Niet door met een vingertje te wijzen, maar door ze te confronteren met hun gedrag,’ zegt Merel Eilander (Senior communicatieadviseur Autoriteit Persoonsgegevens).

De campagne is ontwikkeld door game based campaigning bureau monty.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie