Premium

Sam Spiegel: ‘Bij verreweg de meeste van mijn projecten die succesvol zijn, begint het met de muziek’

7 vragen aan het creatieve brein achter de geniale video Spontaneous Combustion (Kenzo World).

Wu-Tang Clan, Childish Gambino, Kanye West, M.i.a. Enig idee wie met al deze artiesten werkte en een reputatie heeft als allround producer, artiest en regisseur? Sam Spiegel!

Eerst de muziek, dan de beelden. In die volgorde werkt hij. Deze commercial voor Kenzo World is een het resultaat van een samenwerking tussen producent Spiegel en regisseur Spike Jonze. Het nummer dat je in deze film hoort, Sam's Mutant Brain (feat. Assassin),  werd gebruikt als de soundtrack in de korte film. Het nummers bereikte # 2 in de Spotify Global Viral 50 Playlist en won de AICP Best Music award, plus twee Gold Lions en nog een hele trits andere prijzen.

Recent schreef en regisseerde Sam Spiegel een miniserie (zie verder), getiteld ‘Wu-Tang in Space Eating Impossible Sliders’ in opdracht van Impossible Foods en White Castle, met in de hoofdrol leden Wu-Tang Clan RZA, GZA en Ghostface Killah.Tijdens Buma Music in Motion is hij gastheer van een bijzondere sessie waaraan Adformatie zijn naam verleent.

In deze sessie gaat Sam Spiegel een (sound) track bouwen! Hij zal een onderwerp te krijgen van het publiek, samen met u op te bouwen van een volledige (geluid) spoor, teksten schrijven met het publiek, iemand uit de menigte te zingen op het spoor, en misschien iemand anders op te nemen gitaar of sleutels. Een echt onmisbare sessie!

Als maker combineer je uiteenlopende specialiteiten, toch lijkt er een fascinatie te zijn voor muziek. Zou je zeggen dat muziek je grote liefde is?
SS:

‘Ik hou van muziek en ik hou van films. Ik denk dat muziek mijn eerste liefde was, maar films maken is een van de leukste, meest meeslepende ervaringen die iemand kan hebben. Er is niets mooier - een complete artistieke vorm met een enorme gelaagdheid van ideeën en gedachten en uitvoeringen.'

Ik begrijp dat je je werk begint zoals in de Kenzo-commercial met de muziek als uitgangspunt. Ik veronderstel dat je een paar mensen over je ideeën moest overtuigen. Hoe ben je daarin geslaagd?
SS:

‘Als ik met Spike (Jonze, RB) werk, heeft hij bijna altijd al een algemeen basisidee, maar dan beginnen we met de muziek. Hij komt uit de wereld van muziekvideo's en vindt het leuk om een ​​stuk te conceptualiseren alsof het een video is. De muziek inspireert zijn ideeën.

'Ik vind dat vaak de beste manier om in advertenties te werken. Muziek is nog vaak een bijzaak, maar bij de overgrote meerderheid van de projecten die ik heb gedaan en die het meest succesvol zijn geweest, zijn we begonnen met de muziek.’

Zie jij jezelf als een voorloper in deze manier van werken? Zie je meer producenten die nu creatief het voortouw nemen?
SS:

‘Ik zie mezelf als één van een stel gasten die graag geweldige shit maken. En ik heb in het verleden geweldige shit gemaakt, dus soms luisteren mensen naar me.’

Naast dat je voor Kenzo hebt gewerkt, werkte je in reclame voor H & M, Nike, Adidas, Sonos, Honda, Cadillac en anderen. Welk werk ben je het meest trots op?
SS:

‘Ik ben supertrots op 'Wu-Tang in Space' omdat ik dol ben op het merk waarvoor we werkten met 'Impossible Foods'. Daarbij was het een project  waarbij ik moest schrijven, regisseren èn de muziek mocht doen.'

Aflevering 1
Aflevering 2
Aflevering 3
Aflevering 4
Je werkte ook met regisseurs voor filmscores. Is er een verschil met commerciële campagnes?
SS:

‘Het verschil is dat er bij de productie van films veel minder koks in de keuken staan. Bij het maken van commercials probeer je het niet alleen de regisseur naar de zin te maken, maar ook verschillende reclamemakers en de klanten. Als je aan films werkt, dien je echt de visie van de regisseur, en die eenvoud heeft een groot voordeel.’

Zijn reclamebureaus zich voldoende bewust van het belang van muziek?
SS:

‘Voor de bureaus die bij mijn bedrijf aankloppen, geldt dat zeker. Zij bedrijven dat het gevoel dat muziek geeft een sterk vertrekpunt is om een ​​product te verkopen of om een geweldige film te maken.'

Iets anders: hoe denk je dat kunstmatige intelligentie en met computers gegenereerde muziek de markt zal beïnvloeden?
SS:

‘Moeilijk te zeggen of het muziek oplevert die mensen iets laat voelen, maar ik verwacht wel dat AI een grotere rol zal spelen bij het maken van muziek.’

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie