Bol.com gaat voor sprankelende Sint-salescijfers 

De harten van ons panel gingen, ondanks dat het allemaal wel wat minder deugdzaam mag en scherper kan, toch sneller kloppen.

Adverteerder: Bol.com 
Bureau: Dept
Titel: Het paard van Sinterklaas glittert in magische Bol.com-campagne
 

MK: Meneer Bol over Bol.com. Te grappig. Die moest ik natuurlijk even maken. Benieuwd of je coulanter bent voor naamgenoten. Dus steek maar van wal. Of moet ik zeggen van de daken. 

WAB: Zeker. Wij Bollen steunen elkaar door dik en dun. Over Bol.com-campagnes kun je sowieso zelden negatief zijn. En over hun sinterklaascampagnes is het al helemaal niet veel klagen. Waar internationaal de jouw geliefde kerstcommercial iconisch moet zijn, heeft Bol.com al vele jaren 5 december geclaimd. Ze pakken door met hoge production value en dat zie en voel je. Hun eigen lat ligt dus al heel hoog. Dan terug naar deze. De sint-editie 2022. Een jaar vol ‘blije koppies’. Mij stelt het niet teleur. Hij is gewoon weer erg goed. En zelfs met een maatschappelijke knipoog over genderneutraal speelgoed. Maar in het rijtje van alle jaren, komt deze hoog?

MK: Mijn hart gaat sneller kloppen van alles dat goed inhaakt, dat weet je. Kerst, voetbal, nieuws. Het blijft jammer dat maar zo weinig merken het misschien wel grootste evenement van Nederland, het sintfeest, zo omarmen als Bol.com. Daar zijn ze echt uniek in. Wat ze elk jaar vooral goed doen is de hele activatie eromheen. Deze commercial is wat je zegt ook weer goed. En toch mis ik iets. En dat zeg ik de laatste tijd vaker. Wat dat is? Volgens mij het feit dat merken zoveel moeite doen op diversiteit en inclusiviteit. Het voelt nog net niet natuurlijk. Tot en met de manen met glitters vond ik hem enig. Maar het uitpakmoment zag er te geacteerd uit. Of ligt dat aan mij? 

WAB: Dat ligt niet aan jou. Viel mij ook op. Het stoort me niet enorm. Het is namelijk echt te waarderen als merken inclusief willen zijn in hun reclame. Maar door maatschappelijke gevoeligheden luistert dat dan weer heel nauw. Dus het acteren wordt al snel wat voorzichtig en daarmee iets geforceerd. Overall is het gewoon een topcommercial. Maar de oudere lijn van Bol.com ten tijde van DDB was scherper qua grappen. DEPT en haar klant kiezen blijkbaar voor meer veilige scripts en grappen. Bewust of onbewust gedrag wat typisch is voor een marktleider. Vroeger kozen ze meer voor de challenger-rol. 

MK: Over de commercial zijn we het eens. Die sprankelt wel. Feel good, maatschappelijk relevant. Kortom: ticking all the boxes. Een glimlach, maar geen big smile of traantje. Dus misschien zou ik marktleiders willen uitdagen zich meer als challenger te gedragen. Of beter gezegd, echt als marktleider en weer boven het maaiveld durven uitsteken. De online (retail)markt is overvol. Waar Bol.com voorheen misschien altijd hét online verkoopadres was, is na covid elke retailer, groot of klein, online gaan verkopen. Moordende concurrentie lijkt me. Dan zou ik als Bol.com top of mind willen zijn. De John Lewis in het Nederlandse reclameland. Alhoewel John Lewis opnieuw prachtig, maar ook wel wat braver (of beter gezegd minder magisch) is geworden. De link naar het goede doel is wat daar raakt. Zou zoiets ook in Nederland, of zelfs bij Bol.com passen, denk je? 

WAB: Merken en goede doelen die samenwerken roept altijd sympathie op. Zeker in december waarin we extra sentimenteel zijn. Denk echter wel dat bij Bol.com deze maand naast de maand van verbinden, het ook de maand van hoogste targets halen is. Op het hoofdkantoor krijgt de directie vooral een blij koppie van omzet en marge. Dus ja, merkbouw en gevoel, maar nu moet de Sint even gaan knallen met verkoop. Wat jij je terecht afvraagt: gaat de unieke breinpositie van Bol.com er qua online kopen af? Alle omnichannel-retailers stappen immers in. Dan is het extra relevant dat Bol.com de sinttraditie stug blijft volhouden. 

MK: Massa is kassa meneer Bol. Door al die maatschappelijke deugdzaamheidclutter vergeten we dat wel eens. Dat spel hebben ze bij Bol.com goed begrepen. En we hebben het vaak over consistentie en langdurig bouwen aan concepten. Daar is deze sinterklaascampagne een voorbeeld van. Dus wat mij betreft mag de ‘grote speelgoedboek van Sint’-case zo de reclameboeken in. 

Bekijk 'm hieronder: 

Zij marketingbaas van NN Group, hij directeur van Abovo Maxlead. Beiden hebben een groot hart voor marketing en reclame. Iedere week betwijfelt, bekritiseert of bewierookt het duo Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol een actuele campagne. Met vandaag de Sint-commercial van Bol.com

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie