Premium

Campagne voor betaalapp Qrtsjing leidt tot Kamervragen

Volgens PvD-Kamerlid Lammert van Raan kunnen betaalapps betalingen aan overheidsdiensten simpeler en minder foutgevoelig maken.

Qrtsjing

Lodewijk Varossieau van Superrebel is er bijna beduusd van. De campagne die Superrebel maakte voor de lancering van de nieuwe betaalapp Qrtsjing, heeft het al vóór de start tot serieuze Kamervragen geleid.

Fouten

Vorige week refereerde Tweede Kamerlid voor Partij van de Dieren, Lammert van Raan, aan de app in vragen die hij stelde over fouten bij betalingen aan de Belastingdienst, het CJIB en andere overheidsdiensten.

Oplossing

Van Raan beklaagt zich over de gebrekkige klantvriendelijkheid van het huidige betaalsysteem en pleit voor een vereenvoudiging. Volgens hem gaat het vooral mis bij het invullen van het zestiencijferige betalingskenmerk. Apps als Qrtsjing zouden een oplossing kunnen bieden.

Rondje afrekenen

Varossieau van Superrebel legt uit hoe het werkt: ‘Een klant van Qrtsjing heeft een app waarbij hij de camera van de telefoon gebruikt om een QR-code af te lezen. Wie op het terras zit en een rondje wil afrekenen, krijgt de rekening in de vorm van een bon met een QR-code. Even scannen, de betaling bevestigen en de betaling is gepiept.’

Saldo

Een groot voordeel volgens Varossieau is dat afrekenen met Qrtsjing kan zonder de eigen bankapp te openen. Tafelgenoten wordt zo geen ongewenste blik op het saldo gegund. ‘De ontvanger krijgt direct een bericht dat de betaling geslaagd is.’

Bon

Dezelfde techniek zou ook toegepast kunnen worden voor allerhande overheidsdiensten, wat de kans op fouten met betalingskenmerken verkleint. Varossieau: ‘Ook als je een bon krijgt van politie, kun je op die manier meteen afrekenen.’

Afhandelen

Voor de campagne bedacht Superrebel de naam Qrtsjing, dat verwijst naar het geluid van een ouderwetse kassa en begint met de letters QR. De naam is internationaal vastgelegd. Het bedrijf achter Qrtsjing is CM, dat groot werd met het afhandelen van sms-betalingen bij programma’s als Idols.

Commotie

Eind mei gaat een onlinecampagne van start, gevolg door tv-spots die de door Superrebel gecomponeerde Qrtsjing-jingle tussen de oren moet krijgen. Varossieau, die naar eigen zeggen sinds het versturen van het persbericht wordt overstelpt met aandacht, is blij met alle commotie: ‘Dat je als bureau de Tweede Kamer haalt, gebeurt niet zo vaak.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie