Premium

D66 presenteert zich als bezorgde ouder: ‘Stem niet alleen voor jezelf, maar ook voor je kinderen’

Met dit spotje, waarin een D66-coryfee figureert, wil de partij laten zien dat ze zich bekommert om de toekomst van onze kinderen.

Politieke partij D66 lanceert een spotje in aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen. De video, gemaakt door Wefilm, moet kiezers duidelijk maken dat zij niet alleen voor zichzelf stemmen, maar ook voor hun kinderen. Om dit uit te beelden is de hoofdrol weggelegd voor een 4-jarige meisje dat voor het eerst naar school gaat.

De video gaat over  Sam, zij loopt met haar moeder een basisschool binnen. De stem van voormalig D66-fractievoorzitter Jan Terlouw vertelt hoe belangrijk deze dag voor haar is. Niet omdat het haar eerste schooldag is, maar haar moeder gaat hier stemmen voor een beleid dat haar toekomst bepaalt.

Impliciet noemt hij de belangrijkste verkiezingsstandpunten – het klimaat, onderwijs en Europa: ‘En hoe gaat het als ze later groot is? Zal het dan beter gaan met het klimaat? En Europa? Dingen waar ze nog helemaal niet mee bezig is, maar die zo belangrijk zijn voor haar toekomst.’

Niet Jetten, wel Terlouw

D66 zet de jonge Sam neer als symbool van de toekomst. Roel Welling, creatief directeur van Wefilm, legt uit waarom deze invalshoek is gekozen: ‘De spot moet duidelijk maken dat de keuzes die we nu maken, bijvoorbeeld op het gebied van onderwijs en klimaat, invloed op de toekomst van onze kinderen hebben. Wij bepalen hoe zij straks kunnen leven.’

Opvallend is dat fractievoorzitter Rob Jetten, die Pechtold vorig jaar oktober opvolgde, geen rol heeft. Terwijl hij wellicht juist op de voorgrond zou moeten treden als nieuwe leider. Volgens Welling is dit een bewuste keuze: ‘We hebben concepten besproken waar hij wel een rol had, maar we vonden dit idee het sterkst. De partij wil een mooie, emotionele film neerzetten die een urgente boodschap verspreidt. Pratende hoofden passen daar niet bij.’

Verkiezingsretoriek

Waarom dan wel de stem van D66-coryfee Terlouw? ‘Wij vinden het contrast heel mooi. Je ziet een jong kwetsbaar meisje en op de achtergrond klinkt een oude, wijze stem. Terlouw doet veel op het gebied van klimaat. Hij past goed bij de boodschap.’

De commercial bevat geen keiharde verkiezingsretoriek, omdat D66 een genuanceerd geluid wil laten horen, laat Welling weten. ‘De partij wil laten zien dat mensen moeten stemmen voor de toekomst. Doe het niet alleen voor jezelf, maar ook voor je kinderen.’

De film wordt uitgerold op televisie, online en outdoor. Verder worden beelden uit de commercial gebruikt als campagnebeeld met de oproep om te gaan stemmen.

D66-campagnebeeld

Credits

Klant: D66
Verantwoordelijk klant: Danielle Brouwer, Sander Bus, Jan Paternotte, Benjamin Buurman, Kevin Beenhouwer
Concept: Wefilm Concepts
Productie: Wefilm 
Director: Tom Rijpert
DOP: Jelle van der Does
Producer: Annemieke Boschma
Editor: Amber Hooijmans
VO: Jan Terlouw
Muziek: Fat Feather Productions

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie