De 5 beste publieke campagnes van 2019 laten een ommekeer zien in het vak

Campagnes waarin professionals het uitleggen maken plaats voor initiatieven en communicatie door inwoners zelf.

De Maastunnel, Onze Tunnel
Campagnefilm Kunsthal

Minder professionals die het uitleggen, meer inwoners die zelf de communicatie ter hand nemen. De vijf beste projecten in publieke communicatie van het afgelopen jaar laten een ommekeer zien in het vak, zegt juryvoorzitter Guido Rijnja van de Rijksvoorlichtingsdienst.

Rijnja: 'Fascinerend om te zien hoe burgers steeds vaker de dienst uitmaken. Hoe snapt en benut de overheid hun zorgen, ideeën, momenten en taal? Daar draait het vaak om. Het gaat natuurlijk om uiteenlopende projecten, maar eigenlijk zie je overal geworstel met openheid en echt contact over weerbarstige thema’s.'

Blijkbaar zijn bewoners beter in staat die als betrouwbare bron over het voetlicht te brengen.

Uit een longlist met 20 nominaties, samengesteld door commissies in de regio's, werden deze 5 finalisten gekozen: 

Advertentie
advertisement

We Live Here

De We Live Here-campagne is voor en door de bewoners van het wallengebied in Amsterdam. De campagne richt zich op bezoekers van aandacht voor de bewoners Bedoeling van de campagne is bezoekers er bewust maken van de bewoners in dit gebied. 

Een van de uitingen van de campagne was een aantal levensgrote afbeeldingen van buurtbewoners op hun voordeur. Daarmee lieten ze zien dat er tussen de coffeeshops, hoeren en grillrooms ook mensen wonen. De bewoners waren op kleiner formaat ook te zien op bierviltjes, met onder andere de slogan: 'Enjoy it like you would in your own neighbourhood'.

Daarnaast is er een huiskamer ingericht waar toeristen 3 dagen per week werden geïnformeerd over het wonen op de wallen.

We live here

Onze tunnel

De monumentale Maastunnel uit 1942 is de oudste tunnel van Nederland en was toe aan groot onderhoud. Sinds de zomer van 2017 voert de gemeente Rotterdam een grootscheepse renovatie en restauratie uit.

Om de Rotterdammer te betrekken bij deze impactvolle afsluiting, werd gekozen voor een communicatieaanpak met de titel ‘Onze tunnel’. Niet de gemeente staat centraal, maar de aannemer, bouwvakker, omwonenden en bedrijven in de omgeving. Zo levert iederéén een bijdrage aan het verhaal van de Maastunnel.

Je bent één klik verwijderd van cybercrime

Politie Nederland heeft met deze onlinecampagne, waarbij werd samengewerkt met vlogster Marije Zuurveld, gamers en Scholieren.com, meer dan 10.000 Nederlandse jongeren laten inzien hoe hun experimenteergedrag ‘met één klik’ kan uitmonden in cybercrime. Het doel van de campagne is jongeren bewust te maken van de gevaren en mogelijke gevolgen van cybercrime.


Femke Zilverschoon, senior communicatieadviseur bij Politie Nederland: 'Voor de politie was dit echt een gedurfde campagne, die tot best wat discussie leidde in de media en in de klas. Door influencers in te zetten en aan te sluiten bij het experimenteergedrag van jongeren, hebben we jongeren en hun ouders bewust gemaakt van de dunne grens tussen onschuldig uitproberen en strafbaar zijn.'

#BBTY0548

#BBTY (Bring Back The Youth) is een eigenwijze campagne voor jongeren die in gaat op de vraag ‘Hoe blijft Rijssen-Holten een toekomstbestendige gemeente?’ De aanleiding van de campagne was de nieuwjaarstoespraak in 2019 van de burgemeester. Hij deed de oproep om ideeën aan te leveren over hoe de gemeente aantrekkelijk blijft voor jongeren, aangezien de gemeente steeds vaker ziet dan jongeren elders gaan studeren en niet meer terugkomen.

Wapeninleveractie Rotterdam

De politie Rotterdam riep de buurt op om op te staan tegen vuurwapengeweld en om wapens bij hen in te komen leveren. Maar hoe zorg je ervoor dat iemand dit doet en dan ook nog eens bij de politie?

Een communicatieve uitdaging die resulteerde in een succesvolle campagne. Maar liefst 262 wapens werden ingeleverd, de landelijke media-aandacht was enorm en leidde zelfs tot een oproep vanuit de Tweede Kamer om het initiatief nationaal over te nemen.

'Met onze campagne wilden we niet alleen zoveel mogelijk wapens van straat halen, maar ook het maatschappelijke debat over wapenbezit aanwakkeren. Dat is mooi gelukt. Deze prijs zou onze kers op de taart zijn voor dit project', vertelt Esha Gowricharn, social media-adviseur bij de Politie Rotterdam.  

In totaal waren er 36 projecten ingediend voor de prijs. De vakjury bestaat uit Guido Rijnja uit Esther Bunnik, hoofd Communicatie van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, Annette Klarenbeek, lector Crossmediale Communicatie in het publieke domein aan de Hogeschool Utrecht en Ageeth Huizenga, hoofd Communicatie van de gemeente Leeuwarden en winnaar van de Galjaardprijs in 2018. 

De vakjury reikt op 31 oktober de vakprijs uit aan een van de finalisten. Ook wordt er een publieksprijs uitgeloofd. Dat gebeurt tijdens het Nationaal Congres Publieke Communicatie 2019 (PubCom19) op donderdag 31 oktober 2019 in het Spant! in Bussum. 

 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie