Een verkoopboost voor Kunstmin met een beperkt mediabudget

Uitverkochte shows en een toename in websiteverkeer. Dat kreeg Schouwburg Kunstmin voor elkaar met hun branded content campagne.

Uitverkochte shows en een toename in websiteverkeer. Dat kreeg Schouwburg Kunstmin voor elkaar met hun branded content campagne. Benieuwd naar de aanpak van Kunstmin? Lees het volledige succesverhaal op DPG Grow!

Kunstmin vervult belangrijke culturele rol in regio Drechtsteden
Kunstmin heeft twee locaties in de binnenstad van Dordrecht en met vier podia vormt het daarmee het culturele hart van de Drechtsteden. Door corona was de culturele sector lange tijd noodgedwongen dicht. Kunstmin merkte dat de (vaste) bezoekers wat huiverig waren om de drukte weer op te zoeken. Om een groter en nieuw publiek te trekken, zorgden ze in deze tijd voor een uitgebreide programmering voor verschillende doelgroepen. 

Slimme inzet met beperkte middelen
Om de consumenten weer te overtuigen om naar de schouwburg te komen én om het gevarieerde programma extra onder de aandacht te brengen, klopte Schouwburg Kunstmin aan bij DPG Media. Voor de media inzet had de schouwburg een relatief beperkt budget beschikbaar van € 1.000. Zelfs met dit beperkte budget wist de schouwburg de inwoners van de regio Drechtsteden optimaal én gericht te bereiken via het platform indebuurt.nl. indebuurt.nl is het nummer 1 lokale nieuwsplatform van Nederland en biedt een uniek lokaal umfeld. Het vormt hiermee de perfecte match voor de campagne van Kunstmin. 

Branded content in combinatie met Xtra Social
Voor Kustmin is een branded content artikel geproduceerd op indebuurt.nl. Dit artikel is (voor nog meer zichtbaarheid) extra gepromoot op de site zelf én via het Facebook kanaal van indebuurt.nl. De uitgebreide programmering van Kunstmin werd in het artikel in een lijstje uitgelicht, waarbij elke voorstelling met eigen foto en korte omschrijving is toegelicht. In het lijstje is een directe link geplaatst naar de ticketverkoop voor de desbetreffende voorstelling. Daarnaast is ervoor gekozen om Xtra Social in te zetten voor de headliner van die periode (een optreden van Snelle). Een Xtra Social advertentie biedt de mogelijkheid tot het eenvoudig doorplaatsen van bestaande social media posts op de verschillende sites van DPG Media (oa NU.nl, AD.nl en volkskrant.nl). Hierdoor kan op een eenvoudige manier extra bereik worden gegenereerd.

Toename in websiteverkeer en uitverkochte shows
Via deze campagne is met een relatief beperkt budget alle drie de fases van de customer journey (van touch naar tell tot aan sell) doorlopen. En met succes:
Het artikel op indebuurt.nl heeft met ruim 7.000 unieke landingen tien keer hoger gescoord dan de benchmark en realiseerde een leestijd van ruim 2,5 minuut. Schouwburg Kunstmin heeft beduidend meer traffic waargenomen op hun eigen website en een boost in de kaartverkopen gemerkt!

Ook heeft de Xtra Social post zeer goed gedraaid met een CTR van 0,40% ten opzichte van een benchmark van 0,30%. De show van Snelle was na afloop van de Xtra Social campagne volledig uitverkocht. 

Positief verrast door effect campagne
Een resultaat om heel trots op te zijn in een zeer uitdagende tijd voor de cultuurbranche. Na deze succesvolle campagne is de samenwerking met DPG Media verder uitgebouwd voor het onder de aandacht brengen van de nieuwe productie-agenda én voor een specifieke headliner. indebuurt.nl is een zeer goede match gebleken voor Kunstmin en heeft inmiddels standaard een belangrijke plek in de mediamix van de schouwburg.

‘We zijn positief verrast door het effect van beide uitingen, leuk!’ -  Lisa Lodder, Marketing & Communicatie bij Kunstmin.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →