De telecomindustrie: vier keer helemaal goed verbonden

Enzo's Monthly Motion #11: Telecom Providers

Telecomaanbieders doen aan verbinden. De een met de ander, de ander met de een. Dat is allesbehalve een unieke propositie. Merken moeten zich dus exceptioneel van elkaar onderscheiden. In deze blog richt ik me niet op de Nederlandse markt, ik kijk wat meer naar buiten en bespreek vier voorbeelden van internationale merken die voor een goede verbinding zorgen.

Advertentie

1) BT: Vertrouwd verbonden

De Britse broer van KPN is de grondlegger van het Engelse telecomnetwerk en gaat prat op kwaliteit en loyaliteit. Twee voorbeelden die blijk geven van hun onafgebroken verbondenheid, bedacht door vaste partner Abbott Mead Vickers BBDO.

It's good to talk

Het laatste deel uit deze langlopende campagne draait om ‘er voor je zijn’, ongeacht moment of aanleiding.

De strategie is nogal family orientated. De classic soundtrack en het gevouwen vliegtuigje maken het merk (en haar producten) warm en menselijk. Geschreven door Diccon Driver en geregisseerd door Frederic Planchon. 

Keep connected

Waarom is daar niet eerder aan gedacht? De ANWB der wifi-netwerken!

BT gaat tot het uiterste om belangrijke (familie)momenten mogelijk te maken. Slim gevonden en mooi uitgevoerd. Geschreven door Mike Croween, geregisseerd door Keith McCarthy / Stink Films.

2) AT&T: The & Is Everything

Hoewel de Amerikaanse equivalent inmiddels is ingehaald door Verizon, levert het nog steeds haar diensten aan 135 miljoen Amerikanen. Drijvend op the popular vote, zoekt het toepasselijk de link in verbondenheid. 

 

De kracht van &

Jong, oud. East Coast, West Coast en No Coast. Zwart, wit. AT&T gelooft niet in kiezen, maar in delen en samenwerken. Prachtig geschreven én in beeld gebracht. Geregisseerd door The Mercadantes. 

Alles kunnen streamen

Weinig mensen hadden deze plot twist aan zien komen. Het verbaast mij dan ook dat ze deze spot niet in Halloween season uitbrachten, maar hartje zomer. De commercial blijft plakken: al je favoriete genres, of dat nu horror is of rom-com, non-stop én overal te bekijken met AT&T Unlimited Plans. Geregisseerd door Daniel Wolfe en geproduceerd door Somesuch X Anonymous. Beide campagnes komen uit de koker van BBDO New York.

3) Three: wegnemen van vooroordelen

Het relatief jonge Three, dat zijn oorsprong vindt in Hongkong, levert wereldwijd diensten aan meer dan 130 miljoen mensen. Het heeft wellicht geen uitgebreide geschiedenis, maar merktechnisch gezien wel een rijke toekomst.  

Vroeger was het zeker niet beter

Three gebruikt de negatieve perceptie van het gebruik van mobiele telefoons om een heerlijke, hysterische en soms ook treffende boodschap over te brengen: Phones are bad? Nah! #PhonesAreGood.

De tegenreactie op het digitale isolement is goed gevonden, maar nog beter uitgevoerd door regisseur Ian Pons Jewell. Ook credits naar de copywriters van Wieden + Kennedy London die de klassieke voorbeelden extra herkenbaar maken met een fikse dosis humor. 

Bijvangst

Uiteindelijk kun je bellen en appen met alle providers. De secundaire voorwaarden maken het pas echt interessant. Three verbindt zich slim met easyJet: naast de nieuwe standaard in roaming, krijg je een first class treatment.

De hoofdrol wordt vertolkt door een giraffamingo: op het oog een vreemde combi, die (net zoals de twee merken) verrassend goed uitpakt. Met de innovatieve campagne toont het network dat het écht luistert naar haar klanten en topservice levert buiten haar (lands)grenzen. Wieden + Kennedy werd bijgestaan door de special effects van The Mill en regie van Jorge Montie.

4) Orange: het draait om jou

De Britse pay off All about you klinkt sterker in het Nederlands. Jammer genoeg is dit netwerk in Nederland sinds 2008 in handen van T-Mobile. Twee voorbeelden waar de klant centraal staat. 

Alleen op de wereld

Hector Malot schreef er al over in 1878. En dan heeft hij niet eens zijn telefoon (bijna) verloren!

Regisseur Martin Werner had met 'Cast Away’ nog een klassieker waaruit hij kon putten. Hij rondt de nachtmerrie subtiel af door vlak voor het ontwaken terug te pakken op de zoekende beweging. Wederom een reclame die blijft hangen.

You’re in control

De schermverslaafde mens lijkt af en toe te vergeten dat het netwerk eigenlijk bedoeld is voor echte verbindingen. Zonder te maatschappijkritisch te worden laat Orange - op analoge wijze - zien hoe het in de digitale chaos van nu mensen bij elkaar brengt.

De wereldwijde campagne maakt een dubbelslag met de vele afgebeelde locaties: iedere markt voelt zich aangesproken én het merk toont haar kracht met verbinden. Mooi verfilmd door regisseur Nico Perez Veiga en geproduceerd door Iconoclast.

Enzo Greco is Motion Director bij Born05 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie