Frummel van Staatsloterij beste Kerstcommercial 2020

Onderzoeksbureau MeMo2 presenteert de top 5 van misschien wel de meest prestigieuze strijd tussen Neerlands' beste marketeers en merken.

Frummel van Staatsloterij beste Kerstcommercial 2020
TBWA\Neboko

Onderzoeksbureau MeMo2 presenteert Frummel als winnaar van de beste kerstcommercial 2020. Het bureau legt uit dat de strijd om de beste kerstcommercial van het jaar te presenteren informeel misschien wel stiekem de meest prestigieuze strijd is tussen Neerlands' beste marketeers en merken. Het bureau verwacht dat door de omstandigheden de commercials dit jaar extra goed worden bekeken waardoor de merken alle reden hadden om dit jaar te komen met een geweldige Kerstcommercial. 

Advertentie
advertisement

Jaarlijks onderzoek

Jaarlijks onderzoekt MeMo2 wie zich winnaar mag noemen van de beste Kerstcampagne. Het bureau geeft aan dat dit jaar ruim 4.000 respondenten mee hebben gedaan aan het onderzoek. Dat deden ze op het crossmedia analytics platform THX. De veertien voorgelegde kerstcommercials zijn allen beoordeeld op basis van vier criteria:

  • Geeft de kerstcommercial een warm kerstgevoel? 

  • Is de kerstcommercial leuk om naar te kijken?

  • Is de kerstcommercial ook echt onderscheidend?

  • Gaat de kerstcommercial naar verloop van tijd irriteren? 

Concurrent van de supermarkten

MeMo2: ‘Historisch scoorden de supermarkten hier sterk, maar die hebben er een geduchte concurrent in de vorm van de Staatsloterij bij gekregen. Zo was vorig jaar ‘de Egel’ Kerstcommercial van de Staatsloterij de grote winnaar.’ 

Dit jaar was het woord aan de zwarte kat Frummel. De zwarte kat die geluk brengt. In de commercial weet het ontwapende nieuwe baasje van een jong zwart katje dit geluk ook op waarde te schatten. Niet door de magie van het beestje voor eigen geluk te gebruiken, maar juist dit geluk door te geven. Volgens MeMo2 wordt het nog mooier als blijkt dat de inhakende out-of-home campagne op een smaakvolle manier andere katten aan een nieuw thuis probeert te helpen. ‘Asiels zitten nog bomvol met dakloze beestjes, die ook graag met Kerst naar hun nieuwe huis willen.’

De top 5

De uiteindelijke top 5 in Nederland van de beste Kerstcommercial is geworden:


Namens de Staatsloterij vertellen Dries Poels en Michael Kastelijns over de winnende campagne. 

Kun je een verklaring geven waarom het wederom is gelukt? Wat doen jullie beter of anders dan andere merken, denk je? 

Poels, head of marketing Nederlandse Loterij: ‘Het is een combinatie van factoren. Het begint bij de kracht van een steengoed inzicht. Bij onze Oudejaarstrekking campagnes is dat sinds een paar jaar “het mooiste geluk is het geluk dat je een ander gunt”. In de feestdagenmaand ook nog eens extra actueel. Dat inzicht is zo sterk, dat raakt misschien wel nooit sleets. Daarnaast werken we in een extreem intensieve en open relatie met onze bureaus samen op deze belangrijkste campagne van het jaar. Natuurlijk met TBWA, maar ook met ons mediabureau MindshareGreenhouse, Blauw Gras op social en HPB voor pr. Co-creatie gebeurt in elke stap van het proces en met één duidelijke en gezamenlijke missie, namelijk: het succes van vorig jaar overtreffen.’

Vorig jaar was 'de egel' een doorslaand succes, het jaar daarvoor een zielig hondje. Nu 'Frummel' de zwarte kat die geluk brengt. Was het gebruik van een dier een bewuste keuze of toeval?

Poels: Nee zeker geen toeval. Het leek ons een mooie ambitie om in de maand die gevormd wordt door tradities, daar een nieuwe traditie aan toe te voegen: De Oudejaarstrekking campagne van Staatsloterij met daarin elk jaar de hoofdrol voor een nieuw dier. 

Michael Kastelijns, business director Staatsloterij) vult aan: ‘Uiteindelijk wint bij ons het beste creatieve idee. Om daar zeker van te zijn hebben ook dit jaar andere creatieve richtingen op basis van hetzelfde inzicht getest. Frummel stak echt met kop en schouders boven de andere richtingen uit. Misschien begint Nederland de traditie al te omarmen!’

Er is ook een prachtig inhaker, ‘Vriendjes van Frummel’ die o.a. met behulp van een Digital Out of Home campagne, te zien is, echt krachtig. Hoe is die tot stand gekomen? 

Kastelijns: ‘Het verhaal van Frummel inspireerde ons om meer dieren in Nederland geluk te geven. Zo zijn we gaan samenwerken met lokale asielen en de landelijke organisatie Dierenasiels.com een om Nederlandse asielkatten een podium te geven. Het zou geweldig zijn als heel veel katjes, maar ook andere huisdieren, een fijne toekomst en dus hun nieuwe geluk te vinden in een Nederlands huishouden.’

Plaats als eerste een reactie

Advertentie