Premium

Geen bureau wilde vingers branden aan ondergrondse CDA-campagne tegen Rutte ​​​​​​​

Initiatiefnemers operatie-Black Hand zouden zes campagnebureaus hebben benaderd, geen ervan wilde meewerken.

Mark Rutte en op de voorgrond Wopke Hoekstra
ANP Remko de Waal

Binnen het CDA is tijdens de verkiezingen een plan ontwikkeld voor een anonieme, ondergrondse campagne tegen VVD-lijsttrekker Mark Rutte. Met advertenties en een serie zeer beschadigende filmpjes op Twitter zou de aanval worden ingezet op Rutte, zonder dat het CDA bekend zou zijn als afzender.

De initiatiefnemers benaderden hiervoor zes bureaus, maar geen ervan wilde meewerken aan de campagne uit angst voor reputatieschade. Met hun weigering ‘stierf het plan voor de filmpjes in schoonheid’ en viel de bodem uit de beoogde Twittercampagne, schrijven de journalisten Peter Kee en Thijs Broer in hun boek Code Rood, een ‘Haagse’ reconstructie van de verkiezingscampagne 2021.

Advertentie
advertisement

Welke bureaus werden benaderd staat niet in het boek. Joe Public, het bureau achter eerdere CDA-campagnes, laat weten hier niet voor te zijn gevraagd, net zomin als FightClub zelf, het bureau achter de afgelopen CDA-campagne. 

Cees Faes van Fightclub: 'Sterker nog, ik kan me ook niet voorstellen dat dit idee ooit gespeeld heeft in het kernteam van CDA. De lijn was juist om uit te gaan van de eigen ideeën van de partij en de slagvaardigheid van Hoekstra als minister van Financiën op bijvoorbeeld het Europese toneel.' 

@Ruttedoctrine

In Code Rood zetten Peter Kee en Thijs Broer uiteen hoe Hans van der Wind in het campagneteam de taak kreeg de campagne uit te werken. Van der Wind, de ‘suikeroom’ die een miljoen euro doneerde aan de CDA-campagne en voorzitter was van CDA Fondsenwerving, riep daarbij hij de hulp in van Martin van Putten, media-adviseur en eigenaar van Headline Mediatraining.

Ze kwamen met het plan om voor de beschadigingscampagne over de ‘valse beloftes en het falende beleid’ van Rutte onlinefilmpjes via een anoniem Twitteraccount ‘@Ruttedoctrine’ te verspreiden.

Ook moest een advertentie komen waarin de talloze VVD’ers op een rijtje worden gezet die Mark Rutte ‘toen het erop aankwam genadeloos liet vallen’. Van Frans Weekers en Fred Teeven tot Jeanine Hennis, Halbe Zijlstra en Eric Wiebes

Een andere advertentie zou een reeks sjoemelende VVD-politici met balkjes voor de ogen tonen, om te laten zien dat Ruttes VVD het niet zo nauw neemt met integriteit.

Van der Wind en Van Putten benaderden ook Pieter Omtzigt voor wat zij de operatie-Black Hand noemden. Ze hielden een brainstormsessie over onderwerpen waarop Rutte kon worden aangevallen.

In het boek wordt een onthutsend beeld geschetst van Omtzigt die de ‘wildste onderwerpen’ naar voren bracht. Daaronder ook de affaire rond Joris Demmink, de oud-topambtenaar op Justitie die zich volgens allerlei hardnekkige theorieën zich schuldig zou hebben gemaakt aan kindermisbruik. Omtzigt zou hebben betoogd dat hij jarenlang stelselmatig uit de wind werd gehouden door de top van Justitie en de achtereenvolgende kabinetten-Rutte.

Omtzigt nam woensdagochtend met een verklaring afstand van de aantijgingen en schrijft dat dat toen de aard van de campagne hem duidelijk werd hij zich er direct van distantieerde. Ook schrijft hij de commissie-Spies, die de teleurstellende verkiezingscampagne evalueerde, ‘formeel’ te hebben ingelicht over de in zijn ogen ongepaste aanpak.   

De reactie die Omtzigt woensddagochten naar buiten bracht
De reactie die Omtzigt woensddagochten naar buiten bracht
Vervolg reactie Omtzigt
Vervolg reactie Omtzigt

De ondergrondse CDA-campagne tegen Rutte ging uiteindelijk niet door. Volgens de CDA-leiding is het idee ‘van de hand gewezen’ toen het breder werd verspreid, nog voordat het Hoekstra en campagneleider Knops bereikte. 

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie