Premium

Corona-campagne van Google Japan scoort hoogst op 'EMO-index'

Dit zijn de 20 campagnes die tijdens de coronacrisis de sterkste gevoelens van geluk, warmte en trots veroorzaakten. 

Google's campagne Thank You maakte het meeste los: 'De hele advertentie bestaat uit beeldmateriaal dat is opgenomen tijdens videogesprekken, waardoor de campagne enorm authentiek is.'

De Japanse Thank You-commercial van Google heeft van alle campagnes wereldwijd het meeste losgemaakt tijdens de coronacrisis. Dat blijkt uit onderzoek van videomarktplaats Unruly, die een wereldwijde ranglijst heeft gecreëerd van de meest 'emotioneel boeiende pandemische campagnes'. De lijst kwam tot stand door de respons van kijkers over de hele wereld te meten tijdens het bekijken van reclames.

Nummer twee op de lijst is een advertentie van de regering van Singapore, Together, We Can, gevolgd door die van het Australische bureau voor Toerisme: With Love From Aus. Advertenties van Air Asia, Prudential en Colgate haalden ook de top 10. 

Om rekening te houden met verschillen in de manier waarop mensen zich over de hele wereld emotioneel uitdrukken, werden advertenties gerangschikt met behulp van Unruly's EMO Index, die de intensiteit van emotionele reacties bij het bekijken van een een advertentie meet. Unruly analyseerde de respons van maar liefst 18.499 consumenten op 52 'corona-campagnes.'

Advertentie
advertisement

De top 20 van Unruly

Plek

Uit welk land? 

Campagne

EMO Index (% boven het gemiddelde)

1. 

Japan 

Google: “Thank You”  

+214% 

2. 

Singapore 

Gov.sg: “Together, We Can” 

+124% 

3. 

Australië

Tourism Australia: “With Love From Aus” 

+122% 

4. 

Groot-Brittannië

ITV: “Apart. But Never Alone” 

+101% 

5. 

Groot-Brittannië

NHS: “Stay At Home” 

+99% 

6. 

Singapore 

Air Asia: “Keep Fighting, China” 

+92% 

7.  

VS

Google: “Thank You Healthcare Workers” 

+91% 

=8.  

Singapore 

Prudential: “Together, Let’s #DOGOOD”  

+86% 

=8. 

Groot-Brittannië

Jack Daniels: “With Love, Jack” 

+86% 

10. 

Singapore 

Colgate: “Our Smiles Keep Us Together”  

+77% 

11. 

Groot-Brittannië

Dove: “Courage is Beautiful” 

+72% 

12. 

VS

Oreo: “Stay Playful” 

+70% 

13. 

Australië

Coles: “Thank You” 

+67% 

14. 

Groot-Brittannië

Facebook: “Never Lost” 

+65% 

15. 

Groot-Brittannië

EE: “A Message For NHS Workers” 

+64% 

16. 

Groot-Brittannië

Nike: “You Can’t Stop Us” 

+55% 

17.  

Groot-Brittannië

Budweiser: “One Team” 

+54% 

18. 

VS

Nike: “You Can’t Stop Us” 

+53% 

19. 

VS

Walmart: “Heroes” 

+49% 

20. 

Duitsland

BfG: “Danke für Ihre Unterstützung” 

+48% 

Volgens Sam Ho van Unruly Singapore is de intensiteit van emotionele reacties bij Japanse consumenten op advertenties doorgaans 50% lager dan het mondiale gemiddelde. Het is dus verrassend dat Thank You op nummer 1 staat. 'De hele advertentie bestaat uit beeldmateriaal dat is opgenomen op tijdens videogesprekken, waardoor de campagne enorm authentiek is.'

'Het gevoel van empowerment wordt versterkt door de structuur en inhoud van de video. Google krege het voor elkaar dat zijn branding aanwezig was tijdens de emotionele piekmomenten, zonder de stroom van de advertentie te onderbreken. Op die manier kon het bedrijf laten zien hoe zijn services worden gebruikt om anderen te helpen tijdens de crisis, zonder de situatie uit te buiten. Dat alles komt samen in een video die gevoelens van verbazing, warmte en trots veroorzaakt.'

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie